Lifestyle

Anxietatea financiară. Care este efectul alarmant al inflației

inflatie (sursă foto: romaniajournal.ro)
sursă foto: romaniajournal.ro

Produsele sunt din ce în ce mai mici din punct de vedere al cantității. Dar, când ajungi la casă, tu plătești la fel. Problema nu va dispărea, chiar dacă economia își va reveni și inflația va scădea. Acestea pot fi motivele pentru care oamenii dezvoltă anxietatea financiară.

Dacă ați observat că primiți mai puțin, în timp ce nota de plată de la casă rămâne aceeași, nu sunteți doar dumneavoastră de vină.

Anxietatea financiară

„Shrinkflation” reprezintă reducerea dimensiunii sau a cantității unui produs, păstrând în același timp stabil prețul acestuia. Acesta este un fenomen în creștere. Economia globală se confruntă cu probleme precum creșterea costurilor materiilor prime. Dar și cu întârzierile din lanțul de aprovizionare și salariile mai mari ale muncitorilor de după pandemie. În acest context, consumatorii suportă povara creșterii cheltuielilor de producție. Astfel, anxietatea financiară se instalează.

Fie că este vorba de hârtie igienică sau de o pungă de cartofi, această practică apare în magazinele din întreaga lume. Săptămâna trecută, supermarketul francez Carrefour a pus autocolante pe produse. Pentru a-i avertiza pe consumatori atunci când conținutul unui pachet s-a redus. Dar, fără o scădere corespunzătoare a prețului.

Inflația, problema cumpărătorilor

Consumatorii observă trecerea la ambalaje mai mici, și firește, nu sunt mulțumiți. Mai ales că puterea lor de cumpărare este deja în scădere pe fondul inflației. Cu toate acestea, oricât de inconfortabil ar fi șocul de pe etichete în prezent, o problemă pe termen mai lung se profilează. Manifestările anterioare ale fenomenului arată că povestea micșorării nu se termină odată cu inflația.

În ceea ce privește frustrările consumatorilor, „aceștia observă mai mult creșterile de preț decât reducerile de mărime.”, spune Mark Stiving, din SUA, educator șef în domeniul prețurilor la Impact Pricing. Prin urmare, spune el, companiile folosesc contracția pentru a crește prețurile „mai puțin dureros”.

Banii din portofel

Consumatorii sunt atât de concentrați pe modul în care cumpărăturile lor le afectează portofelul. Astfel, este mai probabil să observe creșterea prețului decât cantitatea de produs „pierdută”.  Consumatorii nu văd întotdeauna schimbările imediat. Adesea, acestea sunt progresive. De exemplu, băutură preferată, care poate că a fost oferită într-un flacon de 340 g cu un an înainte. Iar acum, se poate găsi la același preț, dar redusă la 283 g. Astfel, anxietatea financiară te poate împinge să faci achiziții neprofitabile.

Iar experții spun că, odată ce noile dimensiuni se află pe raft, este foarte probabil ca ele să rămână așa. Phil Lempert, analist în industria alimentară, adaugă că, din moment ce cumpărătorii nu au de ales, trebuie să se adapteze la schimbări.

Provocările economice

În unele cazuri, ei pot trece la produse cu o valoare mai bună. Loialitatea față de marcă se prăbușește pe fondul micșorării. Oamenii trecând adesea la mărcile mai ieftine. Dar în cazul produselor de bază, consumatorii s-ar putea să nu aibă la fel de multe opțiuni. Cu toate acestea, chiar dacă micșorarea corespunde în mare măsură inflației, Crolic spune că, de obicei, consumatorii nu văd o revenire a mărimii produselor nici măcar după ce provocările economice se reduc, conform CNBC .