International

Bateriile vehiculelor electrice defecte valorificate de SUA! Piața se dezvoltă rapid

Mașini electrice Sursa foto: Electrek
Sursa foto: Electrek

O clauză puțin mediatizată din Legea americană de reducere a inflației a determinat companiile să se grăbească să recicleze bateriile pentru vehicule electrice în America de Nord, plasând regiunea în fruntea unei curse globale pentru a submina dominația Chinei în acest domeniu.  IRA include o clauză care califică automat materialele pentru baterii de vehicule electrice reciclate în SUA ca fiind fabricate în America pentru subvenții, indiferent de originea lor. Acest lucru este important, deoarece califică producătorii de automobile care utilizează materiale pentru baterii reciclate în SUA pentru stimulente pentru producția de vehicule electrice. 

Reuters a intervievat mai mult de o duzină de oficiali și experți din industrie, care spun că acest lucru declanșează un boom al construcțiilor de fabrici în SUA, încurajând producătorii de automobile să cerceteze baterii mai reciclabile și ar putea, în cele din urmă, să îngreuneze situația cumpărătorilor din țările în curs de dezvoltare, care ar putea cumpăra vehicule electrice vechi și uzate. 

China gestionează practic toată reciclarea bateriilor pentru VE într-o piață globală care se preconizează că va crește de la 11 miliarde de dolari în 2022 la 18 miliarde de dolari până în 2028, potrivit firmei de cercetare EMR. Pe măsură ce tot mai multe EV-uri sunt introduse și îmbătrânesc din parcul auto, această afacere va crește. 

Creșterea rapidă a pieței 

Mineralele din aceste baterii – în principal litiu, cobalt și nichel – valorează în medie între 1.000 de euro și 2.000 de euro pe mașină, a declarat pentru Reuters șeful departamentului de sustenabilitate al BMW (BMWG.DE), Thomas Becker. 

Aceste materiale ar putea fi deficitare în câțiva ani, pe măsură ce producătorii de automobile vor crește producția de vehicule electrice, dar „pot fi reciclate de o infinitate de ori și nu-și pierd puterea”, a declarat Louie Diaz, vicepreședinte la firma canadiană de reciclare a bateriilor Li-Cycle, care a primit un împrumut de 375 de milioane de dolari din partea guvernului american pentru o fabrică din New York, care urmează să fie deschisă la sfârșitul acestui an. Această finanțare a ajutat la devansarea deciziei de investiție pentru fabrică, a spus Diaz. 

JB Straubel, directorul general al Redwood Materials, care a primit în februarie un împrumut de 2 miliarde de dolari din partea guvernului american pentru a construi un complex de reciclare și recondiționare a materialelor pentru baterii în Nevada, a declarat că IRA tratează materialele reciclate pentru baterii ca fiind „minerit urban” la nivel local, adică materiale recuperate din deșeuri și nu obținute din minerit. 

Acest lucru a încurajat companiile americane să acționeze mai rapid în ceea ce privește eforturile de reciclare decât omologii lor din Uniunea Europeană, care s-au concentrat în schimb pe mandate, inclusiv pe cantități minime de materiale reciclate în viitoarele baterii pentru vehicule electrice. 

Companiile de reciclare Ascend Elements, Li-Cycle și altele plănuiesc să construiască fabrici europene în următorii ani, dar accesul la finanțare și stimulentul „made-in-America” înseamnă că mai multe fabrici din SUA sunt deja în curs de construcție. 

„Ceea ce face (IRA) este să schimbe ecuația cererii de materiale pentru baterii”, a declarat Mike O’Kronley, directorul general al Ascend Elements, care are deja o fabrică de reciclare deschisă în Georgia și care a primit aproape 500 de milioane de dolari din partea Departamentului pentru Energie în cadrul legii privind infrastructura pentru o fabrică în Kentucky, programată să se deschidă la sfârșitul anului 2023. „Trebuie să păstrăm aceste materiale valoroase… pentru a le putea pune înapoi în vehiculele electrice”. 

Peste 80 de companii se ocupă de reciclarea bateriilor 

A început cursa pentru a construi „lanțuri de aprovizionare în circuit închis”, în care mineralele reciclate sunt introduse în baterii noi produse la nivel local, a declarat Christian Marston, director de tehnologie la Altilium Metals, care construiește o fabrică în Bulgaria și intenționează să construiască una în Marea Britanie până în 2026. 

„Toată lumea vrea să își controleze propriul lanț de aprovizionare și nimeni nu vrea să depindă de chinezi”, a spus el. 

Cu toate acestea, China conduce în continuare cursa, anunțând luna trecută standarde mai stricte și un sprijin sporit pentru cercetare pentru reciclatori. După adoptarea, anul trecut, a Legii americane de reducere a inflației, oficialii chinezi au descris legislația ca fiind „antiglobalizare” și au acuzat SUA de „intimidare unilaterală”. 

La nivel mondial, există cel puțin 80 de companii implicate în reciclarea vehiculelor electrice, iar peste 50 de startup-uri au atras cel puțin 2,7 miliarde de dolari, în mare parte în ultimii șase ani, de la investitori corporativi, inclusiv producători de automobile, producători de baterii și giganți minieri precum Glencore, potrivit datelor PitchBook.com. 

Volumul bateriilor pentru vehicule electrice disponibile pentru reciclare ar trebui să crească de peste zece ori până în 2030, a declarat consultantul Circular Energy Storage. Aproximativ 11,3 Gigawați-oră (GWh) de baterii au ajuns la sfârșitul duratei de viață în 2022, iar acest volum ar trebui să crească la 138 GWh până în 2030 – echivalentul a aproximativ 1,5 milioane de EV-uri – a precizat CES. 

Bateriile vehiculelor electrice pot dura 10 ani sau mai mult. Unii oficiali din industrie anticipează că o creștere rapidă înseamnă că 40% din materialele pentru baterii utilizate în noile vehicule electrice ar putea proveni din stocuri reciclate până în 2040. 

În prezent, există puține capacități de reciclare existente în SUA și practic niciuna în Europa. La o instalație din Poole, în sudul Angliei, firma Charles Trent Ltd. a construit două linii unde muncitorii deconstruiesc vehiculele vechi sau distruse pentru a recicla totul. A construit containere speciale pentru bateriile pentru vehicule electrice, care sunt vândute pentru cercetare sau folosite de cei care electrifică mașinile cu combustibil fosil, în parte pentru că nu există un loc unde să le recicleze, potrivit Reuters.

În prezent, în Europa, bateriile pentru vehicule electrice sunt mărunțite în „masă neagră” care este trimisă în China pentru reciclare.