Actual

E oficial. TikTok provoacă o nouă formă de autism copiilor

E oficial. TikTok provoacă o nouă formă de autism copiilor
Parentology

Fenomenul TikTok începe să-și arate părțile foarte negative. Aplicația afectează tot mai mulți oameni și rezultatele îngrijorătoare ale unui studiu ar putea sta în spatele deciziei dezvoltatorilor de a modifica platforma.

Recent, TikTok a anunțat că introduce clipurile cu durată de până la 10 minute, deși inițial pe platformă puteau fi vixzualizate doar „shorts” sau „reels”, adică videouri de maximum 30 de secunde. TikTok a urcat treptat până la acest timp de încărcate a unui video însă fără a avea succes în rândul utilizatorilor. În continuare, fanii preferă clipurile scurte.

Fără menajamente: Shorts-urile tâmpesc!

Platforma chinezească TikTok a introdus lumea către „informația concentrată”. Micile clipuri în care utilizatorii primesc o cantitate mare de date a dus la dependență. Concret, o analiză Wall Street Journal arată că tot mai mulți copii sunt atrași iremediabil de clipuri scurte, pierzându-și total răbdarea de a mai viziona un film convențional sau un clip mai lung decât cele prezentate pe Tik Tok și, mai nou, pe Youtube și Facebook. În plus, algoritmii acestor platforme servesc shorts-uri unul după altul, „învațând” repede preferința fiecărui copil.

Atât micuții, cât și adulții, ajung să petreacă ore întregi cu ochii în monitoare, iar la final, dacă sunt întrebați ce au vizionat în tot acest timp, nu știu ce să răspundă. Mai mult, realitatea le va părea tot mai neinteresantă, pentru că totul se desfășoară mult mai lent decât pe TikTok.

TikTok, numit și „Mașinăria de dopamină”

În raportul prezentat, efectele TikTok sunt clasate ca fiind „un nou deficit de atenție” care poate afecta performanța școlară. Cititul nu mai reprezintă o atracție, dar nici alte activități care se desfășoară mai lent decât în clipurile prezentate pe rețelele sociale.

„Totul are legătura cu dopamina, iar TikTok este supranumită the dopamine machine. Însă modelul TikTok, de a le da user-ilor pe tavă un șir de filmulețe scurte și dinamice, în succesiune rapidă, a fost preluat și de alte aplicații.

Problema cea mare ține de faptul că este foarte greu pentru copii să se oprească din privitul acestor clipuri scurte care li se par foarte captivante și totul se explică psihologic prin faptul că la copii nu este complet dezvoltată regiunea cortexului prefrontal, o regiune de bază pentru planificarea comportamentelor elaborate cognitiv.

Este regiunea care se ocupă de luarea deciziilor și de controlul impulsurilor, iar dezvoltarea completă a cortexului prefrontal se face în jurul vârstei de 25 de ani.

Creierele copiilor se obișnuiesc cu aceste activități ce nu necesită atenție susținută, ci sunt activități cu schimbări constante, ultra-rapide. După expunerea la aceste video-uri numeroase creierului îi va fi greu să se adapteze la activități care nu mai implică ecran și care durează mai mult și sunt formate din etape mai lungi”, se arată în analiza Wall Street Journal.