International

Oceanul Indian, dezavantajul Chinei într-un război cu Taiwanul. De ce se crede asta?

china-taiwan
sursa foto arhiva

Oceanul Indian ar putea fi avantajul Chinei într-un război cu Taiwanul. În fiecare zi, aproape 60 de transportoare de țiței foarte mari, cu încărcătură completă, navighează între Golful Persic și porturile chinezești. Transportând aproximativ jumătate din petrolul care alimentează a doua cea mai mare economie a lumii.

Pe măsură ce navele intră în Marea Chinei de Sud, ele navighează în apele din ce în ce mai mult controlate de armata chineză în creștere. De la bateriile de rachete și aerodromurile de la bazele sale de pe insulele disputate până la distrugătoarele sale invizibile de tip 055. Dar atunci când traversează Oceanul Indian, la care se alătură altele care se îndreaptă spre China din Africa și Brazilia, aceste petroliere nu sunt protejate într-un teatru naval dominat de SUA.

Oceanul Indian, avantajul Chinei

O duzină de atașați militari și cercetători spun că această vulnerabilitate este acum analizată cu atenție. Deoarece strategii militari și academicieni occidentali joacă discret scenarii despre cum ar putea evolua sau escalada un conflict cu China. În legătură cu Taiwanul sau în altă parte din Asia de Est. Într-un război major, petrolierele chinezești din Oceanul Indian „ar fi foarte vulnerabile”, a declarat David Brewster. Un cercetător în domeniul securității de la Universitatea Națională Australiană.

„Navele navale chinezești ar fi efectiv prinse în capcană în Oceanul Indian. Ar avea puțin sau deloc sprijin aerian, deoarece nu există baze sau instalații proprii pe care (China) să se poată baza” a spus cercetătorul.

Conflict de durată

Mai mulți analiști familiarizați cu discuțiile din capitalele occidentale și asiatice au declarat că această slăbiciune de durată oferă adversarilor Chinei o scară de opțiuni de escaladare. În special într-un conflict de durată, precum războiul Rusiei în Ucraina. Aceste scenarii variază de la operațiuni de hărțuire și interdicție împotriva transportului maritim chinezesc. Care ar putea deturna navele militare chineze în regiune. Până la o blocadă și chiar mai mult.

Într-un război la scară largă, petrolierele capabile să transporte 2 milioane de barili de petrol ar fi premii pentru a fi scufundate sau capturate. Reflectând acțiunile navale din secolul trecut. În care combatanții vizau resursele economice ale inamicilor lor, au declarat trei analiști. Aceste opțiuni ar putea fi folosite pentru a descuraja China să lanseze o acțiune. Sau, mai târziu, pentru a crește costurile unei invazii a Taiwanului.

Strategia Chinei

Mai puțin clar este modul în care această vulnerabilitate schimbă calculele Beijingului față de Taiwan, au spus oamenii. Strategii chinezi sunt conștienți de problemă, dar, în cele din urmă, orice decizie de a lansa o acțiune militară va fi luată de președintele Xi Jinping. Potrivit unor documente ale Armatei Populare de Eliberare (APL) și ale unor ofițeri în retragere.

Xi a instruit APL să fie gata să invadeze Taiwanul până în 2027. A declarat în februarie directorul Agenției Centrale de Informații a SUA, William Burns. China a intensificat manevrele militare înainte de alegerile din ianuarie din insulă.

Rutele comerciale vitale

De la preluarea puterii în 2013, Xi și alți lideri ai Partidului Comunist au subliniat importanța unei armate modernizate. Care să poată proiecta puterea la nivel global și să asigure rutele comerciale vitale ale Chinei. Dar, pe fondul temerilor legate de conflict, unii dintre analiști au declarat că statul chinez va avea dificultăți în protejarea acestor linii vitale. Chiar și în condițiile în care cererea sa de energie crește, ceea ce face ca un război prelungit pentru Taiwan să fie dificil de susținut.

China a importat 515,65 milioane de tone de țiței în cele 11 luni până în noiembrie. Sau 11,27 milioane de barili pe zi, arată datele oficiale, o creștere anuală de 12,1%. Pentagonul estimează că aproximativ 62% din importurile de petrol și 17% din importurile de gaze naturale ale Chinei tranzitează strâmtoarea Malacca și Marea Chinei de Sud, porți cheie ale Oceanului Indian, conform Reuters .