Diverse

Povestea pilotului român, care și-a schimbat numele pentru a concura la Formula 1

Povestea pilotului român, care și-a schimbat numele pentru a concura la Formula 1
4tuning.ro

Mașini rapide, piloți recunoscuți la nivel mondial și sute de milioane de euro rulate…vorbim de Formula 1. Însă, puțini sunt cei care știu că, la un moment dat, un român a obținut locul al doilea în timpul unei curse de Formula 1.

Aceasta s-a întâmplat, la Monaco, în anul 1929. Iar românul, care a obținut locul al doilea la Formula 1 atunci, se numește George Buruianu. Dar, din păcate, acesta nu este atât de cunoscut pe cât ar trebui în România.

George Burianu/ FOTO 4tuning.ro

Cum a ajuns românul la Formula 1

Povestea singurului pilot român care a concurat în „Marele Circ” a început pe 20 august 1901, la Brăila, data și locul nașterii sale.

Încă de copil, George Burianu a fost pasionat de automobile, deși la acea vreme mașinile erau o raritate pe meleagurile mioritice. Totuși, șansa i-a surâs adolescentului Burianu care a plecat la vârsta de 16 ani în Italia, unde l-a cunoscut pe pilotul Felice Nazzarro, cel care triumfase în Marele Premiu al Franței în anul 1907.

Iar, prietenia dintre cei doi a fost benefică pentru Burianu întrucât Felice a văzut potențialul românului.

George Buruianu, la acea vreme, testa la Torino mașini pentru Fiat. Iar, Felice Nazzaro l-a sfătuit pe român să meargă în Belgia, acolo unde lumea curselor auto lua amploare. Astfel, George, ascultându-și mentorul, a ajuns să concureze la Formula 1.

Prin urmare, la finalul anilor ’20, George Burianu și-a început cariera de pilot auto în Belgia pe automobilele SpeedSport.

Pentru Formula 1, numele de concurent a fost schimbat

În acel moment, George Burianu a realizat că doar un nume românesc ar sta în calea triumfului său, astfel că și-a schimbat numele în Georges Bouriano, cunoscut drept un belgian în carne și oase, despre care revista belgiană „La semaine Automobile” spunea la sfârșitul anilor ’30 că Belgia este reprezentată de un imigrant român stabilit întâmplator în țara lor.

De atunci, Bouriano a câștigat mai multe competiții minore, dar semnificative pentru el.

Iar, în anul 1929, Georges Bouriano și-a dat toate investițiile pe un Bugatti T35C cu care s-a înscris în Formula 1.

FOTO 4tuning.ro

Prima sa participare, în cursa de la Monaco, a fost pe data de 14 aprilie 1929, când George Burianu a reușit să obțină locul al doilea, în spatele câștigatorului William Grover-Williams, pilotul echipei Ettore Bugatti, și înaintea neamțului Rudolf Caracciola, care conducea un Mercedes-Benz SSK.

Timpul scos de Williams a fost de 3:56:11.0, în timp ce Burianu a ajuns cu 1:17 secunde mai târziu.

Ulterior, Georges Bouriano a mai participat și la alte curse, însă nu a mai reușit  să atingă performanța din 1929 de la Monaco.

Parcursul ulterior al lui Burianu

George Burianu s-a înrolat, în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial, ca pilot voluntar în Fortele Aeriene Britanice. Iar, după încheierea războiului, fostul pilot s-a angajat la firma „Beherman & Demoen”, cea care importa mașini Land Rover.

La vârsta de 95 de ani, respectiv în anul 1996, George Burianu în Belgia, potrivit Playtech.ro.

Bugatti T35C, expus în SUA/ foto 4tuning.ro

Astăzi, mașinile pe care a pilotat românul sunt expuse la loc de cinste în  Statele Unite ale Americii, la Indianapolis Motor Speedway Hall Of Fame Museum, citează playtech.ro.