Categories: Social

Prințul Charles susține redeschiderea căii ferate înguste, dintre Sibiu și Agnita

Voluntarii asociației Prietenii Mocăniței și cei ai asociației susținute de Regatul Unit, Saruk, sunt fericiți că după ce au reușit să repună circulația trenul pe un segmentul al căii ferate înguste, au primit o scrisoare deschisă de susținere a munci lor din parte partea Alteței Sale Regale, Prințul Charles.

“Deși calea ferată îngustă dintre Sibiu și Agnita, împreună cu ramificația Cornățel-Vurpăr, este înregistrată ca monument istoric, aceasta a fost lăsată în paragină după sistarea circulației trenurilor în anul 2001, iar locomotivele și vagoanele care au funcționat pe ea au fost trimise la fier vechi. Asociaţia Prietenii Mocăniţei are un profil unic în România, fiind o organizație non-guvernamentală formată exclusiv din voluntari, care acționează nu numai pentru repunerea în circulație a Mocăniței în scop turistic, dar și pentru conservarea sustenabilă a căii ferate ca monument istoric, aducându-și o contribuție la fel de importantă la cultura și peisagistica Sibiului și a Văii Hârtibaciului precum Muzeul satului ASTRA, casele tradiționale sau bisericile fortificate care se regăsesc în multe dintre satele aflate de-a lungul liniei ferate. Într-o zonă în care schimbările din agricultură conduc la ridicarea a tot mai multor garduri și împrejmuiri, calea ferată devine și un coridor natural de-a lungul văii.

Alteța Sa Regală Prințul Charles este bine-cunoscut pentru susținerea acordată patrimoniului extraordinar al României, atât construit cât și natural, și pentru încurajarea comunităților locale și a meșteșugurilor tradiționale, care contribuie la conservarea acestuia. Deși multă lume poate nu consideră o Mocăniță ca fiind atât de semnificativă din punct de vedere cultural cum este un castel sau o biserică fortificată, suntem încântați că Alteța Sa Regală Prințul Charles susține munca noastră voluntară de conservare sustenabilă a căii ferate ca monument istoric.

Voluntarii noștri au făcut progrese importante în acest an, după semnarea unui contract de concesiune cu Societatea de Administrare Active Feroviare ,,SAAF” S.A. pentru părți ale căii ferate, lucru care ne-a permis să demarăm munca de restaurare. Suntem încrezători că, în urma alegerilor parlamentare din luna următoare, obstacolele legale care ne-au împiedicat până acum eforturile vor fi înlăturate și că acest proiect va putea să atragă fonduri europene nerambursabile, așa cum au reușit și alte căi ferate de patrimoniu din Marea Britanie și din alte țări. De asemenea, așteptăm cu nerăbdare să ne revedem prietenii de la SARUK atunci când vor putea să călătorească din nou în România și, bineînțeles, sperăm ca noul nostru susținător, Alteța Sa Regală Prințul Charles, să ne viziteze și să călătorească cu Mocănița”, a declarat Mihai Blotor, președintele Asociaţiei Prietenii Mocăniţei.

Calea ferată Sibiu – Agnita este porțiunea care s-a mai păstrat pînă astăzi din fosta cale ferată îngustă Sighișoara – Sibiu, construită acum mai bine de o sută de ani. Calea ferată a fost naționalizată în anul 1948 și a fost închisă și dezafectată pe porțiunea Sighișoara – Agnita în anul 1965. În anul 2001 a fost închisă definitiv și ultima porțiune. Linia, împreună cu podurile, clădirile și instalațiile sale, este listată ca monument istoric sub numărul SB-II-a-B-20923, dar multe dintre gări, depoul și alte clădiri sunt căzute în paragină sau, în unele cazuri, au suferit modificări prin montarea de uși și ferestre moderne sau prin termoizolarea exterioară de către persoanele care le ocupă. Se pare că linia ferată este în administrarea Ministerului Transporturilor, care acționează prin entități subordonate. Asociaţia Prietenii Mocăniţei are acces numai la acele părți pentru care este responsabilă Societatea de Administrare Active Feroviare”SAAF” S.A..

Cinci dintre locomotivele cu abur care au circulat între Sibiu și Agnita au fost lăsate sub cerul liber timp de mulți ani în depoul Sibiu și se pare că acestea sunt în responsabilitatea diferitelor entități subordinate ale Ministerului Transporturilor. Credem că aceste locomotive, sau unele dintre ele, ar putea fi recondiționate pentru a fi repuse în circulație între Sibiu și Agnita de către Asociaţia Prietenii Mocăniţei, cu condiția să putem prelua responsabilitatea asupra lor, se arată într-un comuniat transmis de Asociația ”Prietenii Mocăniței”.

Lorena Marinescu

Lorena Marinescu si-a inceput activitatea editorala in 2020, este o indragostita de literatura si ii place sa fie mereu la zi cu agenda publica. Aceste motive au determinat-o sa devina jurnalist

Recent Posts

Atenție la consumul de ouă roșii! Câte ouă putem mânca într-o zi?

Pe măsură ce Paștele  se apropie, mulți oameni se întreabă câte ouă roșii este bine…

3 zile ago

Programul de funcționare al hipermarketurilor de Paște! Ce magazine rămân deschise

Kaufland România a anunțat programul de funcționare al hipermarketurilor sale în perioada sărbătorilor de Paște.…

3 zile ago

Vinerea Mare 2024. De ce este important postul negru în această zi

Postul negru în Vinerea Mare este o practică profundă în tradiția ortodoxă, marcată de abstinența…

3 zile ago

Indemnizațiile pentru invalizi cresc! Ce sume se dau

Indemnizațiile pentru invalizi, veterani și văduve de război au fost majorate începând din ianuarie 2024.…

3 zile ago

Ministerul Finanțelor pregătește un set nou de taxe! Cine este afectat

Ministerul Finanțelor lucrează  la introducerea unor noi taxe. Potrivit proiectului,  accizele la tutun vor fi…

3 zile ago

Sunt 10 miliarde de lei pentru pensii! Nu toti pensionarii vor beneficia

Vârstnicii din România au primit vești bune de la guvern. Au fost alocate 10 miliarde…

3 zile ago

Parteneri

  • EDITURA DE CARTE

Doamna în mov

This website uses cookies.