International

SUA, sancțiuni asupra companiilor petroliere! Probleme în cadrul plafonului de preț rusesc

SUA, sancțiuni asupra companiilor petroliere! Probleme în cadrul plafonului de preț rusesc
sursa foto blacknews.ro

Statele Unite au impus joi primele sancțiuni împotriva proprietarilor de petroliere care transportă petrol rusesc cu prețuri peste plafonul de preț de 60 de dolari pe baril impus de G7, unul în Turcia și altul în Emiratele Arabe Unite, într-un efort de a elimina lacunele din mecanismul menit să pedepsească Moscova pentru războiul din Ucraina.

Statele Unite, alte țări din G7 și Australia au impus plafonul anul trecut, încercând să reducă veniturile Rusiei din exporturile de petrol pe mare, ca parte a sancțiunilor pentru invazia sa în Ucraina. Plafonul interzice companiilor occidentale să furnizeze servicii maritime, inclusiv asigurări, finanțare și transport maritim, pentru exporturile de petrol rusesc pe mare vândute la peste 60 de dolari pe baril, încercând în același timp să mențină fluxul de petrol către piețe. De asemenea, au fost impuse plafoane și pentru exporturile de combustibil rusesc.

Administrația președintelui american Joe Biden a impus sancțiuni asupra companiei Ice Pearl Navigation SA, cu sediul în Turcia. Proprietar al navei Yasa Golden Bosphorus, despre care Trezoreria a declarat că a transportat țiței rusesc ESPO la un preț de peste 80 de dolari pe baril, după ce plafonul a intrat în vigoare în decembrie anul trecut. De asemenea, SUA le-a impus și companiei Lumber Marine SA, cu sediul în Emiratele Arabe Unite, proprietar al SCF Primorye, despre care Trezoreria a spus că transporta țiței rusesc Novy Port cu peste 75 de dolari pe baril.

Companilie petroliere profită

„Din cauza acțiunilor pe care le anunțăm astăzi și a altor acțiuni pe care le vom lua în următoarele săptămâni și luni, aceste costuri vor continua să crească, iar capacitatea Rusiei de a-și susține războiul barbar va continua să slăbească”, a declarat un înalt oficial al Trezoreriei, vorbind sub protecția anonimatului, în cadrul unei convorbiri telefonice cu reporterii. Măsurile identifică și blochează accesul la toate proprietățile și interesele deținute de companii în SUA.

Coaliția pentru limitarea prețurilor a emis, de asemenea, recomandări pentru industria maritimă, printre care: o cerință pentru o asigurare de protecție și despăgubire „capitalizată corespunzător”, protocoale convenite privind utilizarea sistemelor de identificare automată și verificări sporite ale transferurilor de marfă de mare risc între nave.

Ambele petroliere, care au efectuat escale în Rusia, au folosit furnizori de servicii cu sediul în SUA în timp ce transportau petrolul de origine rusă, a precizat Trezoreria, fără a răspunde la întrebări despre acești furnizori.

Furnizorii de servicii din SUA nu ar fi riscat să fie sancționați dacă ar fi primit informații false sau înșelătoare de la alte persoane din lanțul de transport maritim cu privire la prețul petrolului rusesc, a declarat un oficial al coaliției pentru limitarea prețurilor, sub rezerva anonimatului.

Flotă fantomă

Compania turcă Yasa Holding, operatorul navei Golden Bosphorus, a declarat că are documentația necesară de la marii asigurători londonezi pentru a transporta încărcături de origine rusă și că politica companiei este de mai bine de un an să nu transporte țiței rusesc.

Yasa a precizat că nava este în prezent sub contract de navlosire pe timp de trei până la cinci luni cu Exxon Mobil (XOM.N).

Compania petrolieră majoră americană a declarat că nu comercializează petrol sau produse petroliere rusești. „Aceste livrări sunt produse certificate de origine canadiană”, a precizat Exxon în legătură cu navlosirea.

Un oficial al coaliției pentru limitarea prețurilor, care a vorbit sub protecția anonimatului, a declarat că Exxon nu este o țintă a sancțiunilor și că firma a închiriat nava după ce aceasta a transportat petrol rusesc, scrie Reuters.

Prețurile globale ale petrolului au crescut până la aproximativ 85 de dolari pe baril în ultimele luni, pe fondul reducerilor de producție și a capacității de producție de rezervă reduse la nivel mondial. Acest lucru a contribuit la limitarea eficacității plafonului, dar coaliția poate înăspri aplicarea acestuia pentru a-l face mai eficient, potrivit unor persoane care au consiliat Trezoreria.

Exporturi și importuri

Luna trecută, exporturile rusești de țiței s-au situat la 4,9 milioane de barili pe zi, în scădere cu aproximativ 100.000 de barili pe zi față de media din mai-iunie, a estimat joi Agenția Internațională pentru Energie (AIE). Aceasta a mai spus însă că exporturile totale de țiței și produse ale Rusiei în septembrie au crescut cu 460.000 de bpd, la 7,6 milioane de bpd, țițeiul reprezentând 250.000 de bpd din această creștere.

Plafonul a forțat Rusia și comercianții să investească în ceea ce industria numește o flotă fantomă de petroliere vechi. Vulnerabile la scurgeri și deversări de petrol. Aceste nave întreprind călătorii lungi pentru a livra țiței către rafinăriile din China și India, care au devenit cei mai mari cumpărători de țiței rusesc. Niciuna dintre aceste țări nu a impus sancțiuni asupra comerțului cu Rusia.

Plafonul obligă Rusia să plătească aproximativ 36 de dolari pe baril pentru aceste servicii maritime neoccidentale. Cheltuieli care merg către „petroliere, nu către tancuri” în războiul din Ucraina, a declarat oficialul Trezoreriei americane.

Secretarul Trezoreriei, Janet Yellen, a declarat miercuri că plafonarea prețurilor a redus puternic veniturile rusești în ultimele 10 luni și că este esențial să se continue să se impună Rusiei costuri severe și în creștere.

Andriy Yermak, șeful biroului prezidențial al Ucrainei, a declarat pe aplicația de mesagerie Telegram că sancțiunile au rezultat în urma studiilor unui grup de lucru internațional. Care a contribuit la crearea acestuia și că încălcările plafonului de preț al petrolului rusesc vor fi pedepsite.