Actual

Victimele accidentelor rutiere pot primi compensație! Ordinele vin de la Comisia Europeană

autoturisme sursa foto europafm.ro
sursa foto europafm.ro

Ca urmare a lipsei de comunicare cu privire la demersurile întreprinse pentru transpunerea în legislația națională a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea RCA și controlul asigurărilor RCA, reprezentanții Comisiei Europene (CE) au trimis recent scrisori de punere în întârziere atât României, cât și altor state membre ale Uniunii Europene.

Noua reglementare solicită elaborarea unei proceduri care să asigure rambursarea victimelor accidentelor rutiere care se întâmplă să fie asigurate și de o firmă insolvabilă. În acest scop, statele membre desemnează organizații de compensare care să gestioneze cererile de despăgubire ale victimelor accidentelor rutiere.

România trebuie să acționeze până pe 23 decembrie

Directiva prevede ca agențiile competente să ajungă la un acord privind modul de soluționare a acestor cereri de despăgubire pentru accidentele care au loc în afara țării de origine până la 23 decembrie 2023.
Până la 23 iunie 2023, aceste comitete ar fi  trebuit să fie înființate de statele membre ale UE sau, cel puțin, acestea ar fi trebuit să fi informat entitățile Comisiei Europene că intenționează să ia în considerare acest acord.

Această scrisoare a fost trimisă la încă 15 state membre UE, pe lângă România. Comisia a scris, de asemenea, următoarelor țări: Austria, Polonia, Portugalia, Slovenia, Letonia, Bulgaria, Republica Cehă, Danemarca, Irlanda, Grecia, Spania, Cipru și Republica Cehă. Potrivit economedia.ro, cauza a fost faptul că aceste națiuni nu au reușit să notifice Executivul UE cu privire la transpunerea completă a acestor prevederi până la termenul limită de 22 iunie 2023.

Victimele accidentelor rutiere vor fi compensate

În 2017, Comisia Europeană a început să evalueze cât de bine funcționează directiva din 2009. Eficiența, eficacitatea și conformitatea directivei cu alte domenii de politică ale UE au fost principalele probleme examinate.

Constatările evaluării au indicat că, în general, directiva funcționează în parametrii ideali, dar s-a descoperit totuși că patru domenii-cheie necesitau unele modificări specifice: despăgubirea victimelor accidentelor în caz de insolvență a companiilor de asigurări, suma minimă care trebuie asigurată, utilizarea certificatelor care detaliază istoricul daunelor unui asigurat și controalele privind asigurarea vehiculelor efectuate în statele membre.

S-a sugerat stabilirea unor sume minime similare în toate statele membre, pentru a garanta o protecție egală a părților prejudiciate în întreaga Uniune.

Potrivit adevarul.ro, Comisia Europeană a trimis în decembrie 2021 un nou regulament care actualizează directiva din 2009 privind controlul obligativității asigurării de răspundere civilă și asigurarea de răspundere civilă.