Social

Concluziile educației din România în ”Monitorul European al Educației”

Concluziile educației din România în ”Monitorul European al Educației”

Concluziile educației din România în ”Monitorul European al Educației” au fost publicate recent. Raportul a fost realizat la solocitarea Comisiei Europene, acesta urmărind evoluția educației și formării profesionale.

România a înregistrat unele progrese în ceea ce privește educația și formarea profesională

România a înregistrat unele progrese în ceea ce privește educația și formarea profesională, însă profesorii și elevii din țara noastră continuă să nu aibă competențe digitale la scară largă, iar sistemul de învăţământ nu este încă bine racordat la cerințele pieței muncii – sunt principalele concluzii ale raportului pentru România din Monitorul European al Educației și formării profesionale pe anul 2021, realizat de Comisia Europeană.

Documentul recomandă nu numai țării noastre, ci tuturor statelor membre ale Uniunii Europene ca bunăstarea elevilor și a profesorilor să fie plasată în centrul politicilor educaționale, pentru că reprezintă o condiție prealabilă pentru succesul educației ca proces și al studiului pe tot parcursul vieții.

România are nevoie de o dotare mai bună a școlilor cu echipamente digitale

În cazul României, raportul notează că s-au depus unele eforturi pentru îmbunătățirea calității educației și a îngrijirii preșcolarilor și pentru consolidarea formării inițiale a cadrelor didactice, dar în document se atrage atenția că este necesară îmbunătățirea competențelor digitale ale profesorilor, ale instructorilor și ale elevilor și studenților și este necesară asigurarea unei mai bune dotări a școlilor cu echipamente digitale.

Profesorii noștri sunt pregătiți mai degrabă pentru trecut

Gelu Duminică, sociolog: ”Trebuie să recunoaștem că, din păcate, profesorii noștri nu sunt pregătiți pentru viitor, ci sunt pregătiți mai degrabă pentru trecut. Trebuie să recunoaștem că vom avea unele provocări la care noi nu suntem deloc pregătiți cu sistemul educațional, de genul diversitatea și extremismul. Vom avea lucrurile astea. Sunt ele introduse, săracele, în Strategia de Apărare a României, însă cum facem ca să le punem în practică? E greu să schimbi ceea ce nu vrei să schimbi.

De asemenea, numeroși tineri români au un nivel inadecvat în ce privește competențele de bază, iar în România asigurarea educației și formării de calitate și relevante pentru piața muncii reprezintă în continuare o problemă. Monitorul European mai arată că, în România, contextul socio-economic afectează în mod semnificativ performanțele elevilor și studenților, limitând rolul pe care îl poate juca educația ca garant al egalității de șanse.