Cu toate că Guvernul a promis un ajutor de 1400 de lei în acest an românilor vulnerabili pentru decontarea datoriilor la plata facturilor de energie și gaze, acesta se confruntă cu o mare problemă: nu știe toate adresele beneficiarilor și nici câți locuiesc la aceeași adresă pentru a calcula venitul eligibil pe gospodărie.
Aceste probleme apar în nota de fundamentare a unui proiect de Ordonanță aflat miercuri pe agenda de la Palatul Victoria, iar soluțiile propuse de Guvern sunt declarații pe propria răspundere date de potențialii beneficiari și colectarea acestora de către Poșta Română.
Reamintim că banii se acordă per loc de consum, iar în gospodăriile cu mai mulți locuitori, venitul pe membru de familie trebuie să fie sub 2.000 lei.
În decembrie 2022, Guvernul a adoptat OUG nr.166/ 2022, potrivit căreia prin care a promis pentru anul 2023 un ajutor financiar de 1.400 de lei către persoanele vulnerabile pentru compensarea preţurilor la energie, acordat pe loc de consum/gospodărie vulnerabilă, în două tranşe – februarie și septembrie 2023.
Iar, sprijinul acordat doar unor beneficiari eligibili se atribuie numai pentru achitarea datoriilor curente şi/sau restante faţă de furnizorii de energie, printr-un mecanism specific prevăzut de Ordonanță.
De asemenea, mecanismul se bazează pe identificarea beneficiarilor eligibili pe loc de consum, respectiv pe identificarea corectă a adresei de domiciliu a potențialilor beneficiari de sprijin/a beneficiarilor de sprijin, inclusiv a persoanelor care locuiesc la aceeași adresă cu beneficiarul de sprijin, în vederea calculării veniturilor medii per loc de consum/gospodărie.
În nota de fundamentare se precizează următoarele aspecte:
Potrivit proiectului de ordonanță, Ministerul Muncii (MMSS) va întocmi lista potențialilor beneficiari cu numele, prenumele și CNP-ul fiecărei persoane care se încadrează în categoriile de beneficiari, iar pentru întocmirea listelor cu beneficiarii de sprijin se va utiliza o aplicație informatică dezvoltată în acest sens de către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).
Datele din lista Ministerului Muncii sunt interogate de STS prin aplicația sa la Ministerul Finanțelor și ANAF în vederea verificării veniturilor potențialilor beneficiari. Iar, după aceste verificări privind veniturile, STS va interoga datele disponibile la Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor (DGEP), din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI), în vederea obținerii listei persoanelor care au domiciliul comun aferent unui loc de consum.
Și potrivit proiectului de Ordonanță, „rezultatele returnate în urma interogării conțin doar CNP-urile persoanelor care au domiciliul comun pentru respectivul loc de consum, adresa de domiciliu/reședință și informații referitoare la deces, dacă este cazul”.
În continuare, CNP-urile persoanelor (menționate în lista Ministerului Muncii împreună cu CNP-urile coabitanților) sunt interogate în bazele de date disponibile la Ministerul Finanțatelor, ANAF, MMSS, Casele de Pensii neintegrate în sistemul public de pensii și instituțiile din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, cu excepția cazurilor în care informațiile fac obiectul unor cerințe de securitate specifice, în vederea obținerii, pentru fiecare loc de consum, a mediei veniturilor coabitanților care au domiciliul sau reședința la respectivul loc de consum.
Apoi, vor fi întocmite două liste:
Ulterior, persoanele înștiințate vor putea solicita detalii prin telefon pentru a afla de ce nu pot primi banii respectivi.
Dacă motivul care a condus la neîndeplinirea venitului de eligibilitate este determinat de evidența unor coabitanți care în fapt nu locuiesc la locul de consum și ale căror venituri au fost luate în calcul la stabilirea venitului de eligibilitate, persoanei în cauză îi vor fi recomandate următoarele:
De asemenea, cei nemulțumiți pot solicita și desfășurarea unei anchete sociale care să stabilească numărul și persoanele care locuiesc în fapt la locul de consum, iar administrațiile publice locale, prin serviciile publice de asistență socială de la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor, au obligația să finalizeze ancheta socială în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data primirii solicitării respective.
Dacă, în urma interogărilor efectuate la DGEP nu sunt returnate rezultate pe baza cărora să poată fi identificați coabitanții pentru respectivul loc de consum, nu se emite card de energie și STS întocmește o listă cu aceste cazuri care se transmite către Poșta Română, în vederea identificării persoanelor în cauză.
Ulterior, Poșta Română va asigura:
Migrenele sunt simptome debilitante, care îți pot afecta semnificativ calitatea vieții. Din fericire, odată ce…
Atunci când decideți să cumpărați un nou set de anvelope pentru mașina dvs., există mai…
Românii cumpără cadouri pentru familie și cei apropiați în perioada Paștelui, iar ciocolata este unul…
Premierul Marcel Ciolacu a anunțat la începutul ședinței de Guvern că se va aproba o…
Serviciile secrete din Belarus susțin că au dejucat un atac cu drone asupra Minskului. Acest…
Resursele financiare destinate tinerilor fermieri au fost epuizate. Conform informațiilor disponibile, fondurile au fost consumate…
This website uses cookies.