Actual

Elevilor nu le convin bursele! Regulile Ministerului Educației nu țin cont de realitățile din România

Situația burselor școlare, sursa foto infofinanciar
Sursă foto: infofinanciar.ro

Schimbările introduse de Legea Învățământului preuniversitar, care va intra în vigoare de la începutul lunii septembrie, au stârnit nemulțumiri în rândul asociațiilor de elevi, care critică vehement modul în care au fost concepute condițiile de acordare a burselor.

Un prim aspect unanim criticat, a fost cel al condițiilor în care se acordă bursele de ajutor social, criteriul fiind ca părinții elevilor beneficiari să aibă un venit net lunar pe membru de familie mai mic de 50% din salariul minim net pe economie.

Conform unui comunicat comun semnat de Asociația Elevilor din Constanța (AEC), Asociația Elevilor din Timișoara (AETM), Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI), Asociația Elevilor din Maramureș (AEM), Asociația Elevilor din Bacău (AEBc) și Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE), condiția nu ține cont de realitățile sociale din România.

„La nivelul reglementării burselor de ajutor social, ni se arată din nou faptul că Ministerul Educației este deconectat de realitățile sociale din România. Acestea sunt acordate numai elevilor ai căror părinți au un venit mediu net lunar pe membru de familie mai mic de 50% din salariul minim net pe economie. Astfel, un copil ai cărui părinți câștigă amândoi salariul minim pe economie are un venit prea mare pentru a beneficia de această bursă și a fi sprijinit de către stat”, se arată în documentul citat.

Nici bursele de excelență nu sunt în regulă

Un alt aspect sensibil, criticat de data aceasta de Consiliul Național al Elevilor (CNE), este cel al burselor de excelență, acordate pentru olimpici.

„Se poate observa în noua metodologie de acordare a burselor școlare cum bursele de excelență olimpică I și II prezintă câteva neclarități. Inclusiv în legea 198/2023, este specificat faptul că acestea se plătesc lunar elevilor de gimnaziu și liceu, pe întreaga durată a anului școlar următor obținerii distincției, acest lucru fiind menționat și la începutul metodologiei, însă, câteva articole mai jos, este explicat algoritmul de calcul pentru acordarea burselor în lunile din anul școlar în care sunt vacanțe. Acest lucru arată că ele nu s-ar acorda integral, fapt ce reieșea până acum din legea educației. De asemenea, solicităm reintroducerea elevilor participanți la loturile internaționale restrânse ale olimpiadelor școlare pe lista beneficiarilor bursei de excelență”, se arată în comunicatul CNE.

Bursele de merit nu sunt gândite și pentru liceu

Și modul de acordare a burselor de merit a generat numeroase critici, justificate având în vedere că, criterii nu țin cont de modul în care are loc admiterea la liceu și repartiția pe clase.

„La nivelul burselor de merit, este specificat faptul că vor primi burse maxim 30% din elevii dintr-o clasă, spre deosebire de Legea învățamântului preuniversitar, unde numărul de elevi era de minim 30%. Având în vedere faptul că admiterea la liceu se realizează într-un mod ierarhic (ierarhiile fiind accentuate prin noua lege), raportarea la colegii de clasă nu are sens, aceștia fiind repartizați într-o clasă în mod ierarhic. Considerăm că propunerea ar avea sens strict în cazul învățământului gimnazial, unde elevii sunt repartizați în funcție de circumscripție”, arată reprezentanții CNE, citați de hotnews.