Lifestyle

Franța și Marea Britanie, tensiuni pe tema imigranților ilegali. Oamenii ajung în bărci pneumatice umplute până la refuz

dw.com

Noi tensiuni între Marea Britanie şi Franţa au izbucnit tot pe tema imigranţilor ilegali. Numărul imigranţilor ilegali care ajung din Marea Britanie din Franţa, pe Canalul Mânecii, a ajuns la un număr record.

Doar în ultima săptămână au debarcat în sudul Angliei peste 1.500 de imigranţi ilegali, iar de la începutul anului numărul total al celor care au forţat intrarea în Marea Britanie pe Canalul Mânecii este de peste 12.500 de persoane.

Imigraţia a fost şi rămâne un subiect sensibil în Marea Britanie şi unul din motivele des invocate în campania Brexit. Guvernul a promis că va prelua controlul graniţelor, inclusiv pe Canalul Mânecii, informează RRA.

Canalul Mânecii este o fâşie de apă, care leagă sudul Marii Britanii de Franţa. Este însă şi cel mai periculos canal navigabil din lume, din cauza numărului mare de vapoare şi alte ambarcaţiuni care îl folosesc în fiecare zi.

Pe coasta franceză Canalul Mânecii se întinde pe mai bine de 300 de km. Autorităţile britanice au oferit de curând aproape 55 de milioane de lire sterline Franţei ca să angajeze mai mulţi poliţişti să patruleze coasta şi să îi oprească pe imigranţi.

Cu toate acestea, numărul imigranţilor continuă să crească. În acest context, ministrul de interne britanic, Pritty Patel, a anunţat că este de acord cu schimbarea de tactică şi că va da undă verde forţelor de frontieră să întoarcă din drum în anumite circumstanţe ambarcaţiunile care transportă imigranţi ilegali din Franţa.

Măsura este însă controversată din cel puţin două motive: mai întâi, este riscantă. Imigranţii ilegali ajung în bărci pneumatice adesea umplute la refuz, care sunt foarte instabile. Orice altercaţie cu vase de coastă riscă să pună în pericol viaţa celor care se află în bărcile pneumatice.

Al doilea motic este unul juridic. Potrivit autorităţilor franceze, o astfel de decizie ar încălca dreptul maritim internaţional, care spune că persoanele care se află pe mare şi a căror viaţă este în pericol trebuie salvate.

Ministrul de interne al Franţei, Gerald Darmanin, a spus în termeni foarte clari că Franţa nu va accepta încălcarea dreptului maritim internaţional. El a acuzat-o pe dna Patel că subminează cooperarea între cele două ţări prin atitudini menite să impresioneze publicul.

De cealaltă parte, autorităţile de la Londra resping aceste acuzaţii şi insistă că măsura anunţată este sigură şi legală şi în deplină conformitate cu legile interne şi dreptul internaţional. Imigranţii ilegali care ajung în Marea Britanie să ceară azil provin din ţări adesea dominate de conflicte şi sărăcie.

Ei traversează mai multe ţări sigure până să ajungă în Regatul Unit. La nivelul UE există legislaţie cunoscută sub denumirea de „Dublin 3”, care spune că solicitanţii de azil trebuie transferaţi în prima ţară a Uniunii, unde au intrat, iar cererea lor procesată acolo.

Marea Britanie a părăsit însă UE şi până în acest moment nu există o înţelegere similiară la care să fie parte.