Actual

Greva ceferiștilor devine realitate. Se întâmplă pe 15 septembrie și e doar începutul

Greva ceferiștilor

Greva ceferiștilor a fost anunțată de mult timp. Angajații de la Căile Ferate Române și-au exprimat în repetate rânduri nemulțumirea. Acum, sindicaliștii o să-și sisteze activitatea în cadrul unei greve de avertisment. Această formă de protest va avea loc în data de 15 septembrie.

O grevă de avertisment presupune ca activitatea să fie sistată temporar. În cazul în care revendicările sindicaliștilor nu sunt satisfăcute, se poate ajunge la o grevă generală. Așa cum a fost și cea a profesorilor, din primăvară. Și alte categorii de muncitori au protestat în ultima perioadă. Este vorba despre cei care lucrează la ANAF, dar și despre angajații din sănătate.

Greva ceferiștilor: care sunt revendicările?

Federația Națională feroviară Mișcare Comercial Vagoane a transmis un comunicat de presă. Prin acesta, comunică în mod oficial începerea grevei de avertisment.

„Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane, cea mai mare şi mai reprezentativă organizaţie sindicală a ceferiştilor din România, afiliată la Blocul Naţional Sindical, anunţă public că în data de 15 septembrie 2023 va declanşa o grevă de avertisment care are scopul de a atrage atenţia asupra impasului în care s-a ajuns în ceea ce priveşte dialogul social dintre ceferişti şi stat”.

Federația a transmis și că este dezamăgită de „agenda politicienilor”:

”Constatăm că agenda politicienilor care preiau managementul căii ferate nu corespunde cu lista de priorităţi formulată cu claritate şi public de către lucrătorul feroviar”, au transmis aceștia.

Problemele bugetare, principalul subiect

Lucrătorii feroviari sunt în primul rând dezamăgiți de lipsa de finanțare de la stat. În plus, ei critică fondurile insuficiente și incoerente pentru căile ferate. Așadar, problema investițiilor este una centrală.

„Pentru readucerea structurii feroviare româneşti la parametrii europeni este nevoie de un proiect de ţară corect coordonat cu structurile europene şi finanţat cu câteva zeci de miliarde de euro. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanţat, iar deschiderea unor şantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul ţării”, au mai spus sindicaliștii în comunicat.

Nu există un plan de investiţii solid în ceea ce priveşte înlocuirea completă a parcului de locomotive şi vagoane cu care lucrează astăzi CFR Călători. Românii cu greu se vor întoarce în vagoane, în astfel de condiţii. Politicienii aflaţi în fruntea Ministerului Transporturilor ar trebuie să ştie că excepţiile întăresc întotdeauna regula, motiv pentru care o simplă fotografie lângă un vagon de călători recondiţionat, nu rezolvă problema”, se arată în comunicat.

Salariile sunt un motiv pentru greva ceferiștilor

Salariul este de asemenea considerat nepotrivit. Nu neapărat la nivelul economiei țării, ci din punctul de vedere al condițiilor de muncă.

”Se aminteşte din ce în ce mai rar că în astfel de condiţii de salarizare, dar mai ales având în vedere relaţia greşită care se construieşte între management şi lucrătorii feroviari, companiile de stat de la calea ferată, unităţi strategice pentru economia româneasca, vor rămâne fără angajaţi

”Trebuie doar să mai amintim despre condiţiile de muncă din gări, depouri, revizii de vagoane, linii sau instalaţii, fie vara sau iarna, la temperaturi imposibile. Este important să mai precizăm că multe, prea multe din exigenţele siguranţei circulaţiei feroviare cu care sunt operate transporturile pe calea ferată se rezolvă doar datorită priceperii şi improvizaţiilor inginerilor şi lucrătorilor feroviari”, au spus sindicaliștii, citați de Realitatea.

Traficul feroviar va fi puternic afectat de grevă.