Diverse

O surprinzătoare istorie evreiască stă în spatele francizei McDonald’s. Cum arată un burger vegan, astăzi, în Israel

O surprinzătoare istorie evreiască stă în spatele francizei McDonald’s. Cum arată un burger vegan, astăzi, în Israel
Wikipedia

Numeroase personalități au deschis calea pentru ca McDonald’s să devină cea mai de succes franciză de fast-food de pe planetă – și multe dintre ele erau evrei.

O surprinzătoare istorie evreiască stă în spatele francizei McDonald’s. Cum arată un burger vegan, astăzi, în Israel

Intervenția evreilor în McDonald’s începe cu Harry J. Sonneborn. Fiu adoptiv al unor imigranți evrei germani și crescut în New York, Sonneborn era angajat în anii 1950 ca vicepreședinte al departamentului de finanțe la compania de înghețată moale Tastee-Freez, aflată pe atunci în plină expansiune, când Ray Kroc (cunoscut și ca „Fondatorul”) a deschis prima franciză McDonald’s în parteneriat cu frații McDonalds.

După ce a aflat că Kroc avea ambiția de a dezvolta lanțul de restaurante, dar că se străduia să înființeze francize suplimentare, Sonneborn l-a sfătuit să achiziționeze terenuri pentru amplasarea restaurantelor, apoi să închirieze terenurile francizaților în cadrul unei organizații speciale independente numită McDonald’s Franchise Realty group.

Adoptarea acestei strategii a dus la o creștere majoră și, în cele din urmă, i-a permis lui Kroc să îi cumpere pe frații McDonald. De asemenea, a inspirat și citatul de acum al lui Sonneborn:

Din punct de vedere tehnic, noi nu suntem în domeniul alimentar. Suntem în domeniul imobiliar. Singurul motiv pentru care vindem hamburgeri de cincisprezece cenți este pentru că sunt cel mai mare producător de venituri, din care chiriașii noștri ne pot plăti chiria.”

În 1959, Sonneborn a devenit primul președinte și director executiv al McDonald’s, funcție pe care a deținut-o până în 1967, moment în care a demisionat în urma unui dezacord de afaceri cu Kroc în ceea ce privește planul de creștere a companiei. Până în prezent, McDonald’s continuă să funcționeze după „modelul Sonneborn”, care a fost copiat de atunci de alte francize de restaurante.

McDonald’s Israel are un hamburger vegan. Este visul oricărui iubitor de mâncare vegană. Foto: The Nosher Magazine

Unul dintre primii francizați și, în cele din urmă, unul dintre cei mai de succes francizați după modelul Sonneborn a fost cuplul de evrei Leonard și Myra Rosenblatt. Legenda spune că Kroc a fost deosebit de impresionat de simțul comercial al lui Myra când a văzut-o dând acadele copiilor clienților, ca o modalitate de a stimula indirect vizitele repetate, relatează o revistă exclusivistă a evreilor.

În 1967, McDonald’s, în încercarea de a-și extinde și mai mult baza de clienți copii, a apelat la serviciile Bernstein-Rein, o firmă de marketing deținută de un evreu, Robert Bernstein, și de partenerul său de afaceri, Skip Rein.

Cei dintâi au îndrumat McDonald’s în dezvoltarea Happy Meal, în special în ceea ce privește proiectarea de ilustrații pentru copii pe cutie – prima cutie a fost proiectată de Simms Taback, un celebru ilustrator evreu – și, în cele din urmă, includerea unei jucării.

Jucăria s-a dovedit a fi deosebit de convingătoare, deoarece nu numai că a atras mai mulți copii și a consacrat McDonald’s ca „restaurant de familie”, dar a lansat și un cult al colecționarilor adulți care, de asemenea, au cerut jucăriile, crescând astfel profiturile generale.

Astăzi, există o serie de produse din meniul McDonald’s oferite exclusiv în Israel, inclusiv salata israeliană, un burger vegan și kebaburi servite într-un ambalaj de tip laffa. În plus, clienții se pot răsfăța cu unul dintre cei șase burgeri „Big America”, ale căror garnituri variate sunt menite să reflecte localitățile cu același nume: New York, Las Vegas, Miami, Texas, Chicago și Broadway.