Sănătate

Roșiile oferă numeroase beneficii asupra organismului uman, drept pentru care sunt considerate super-alimente

Roșiile oferă numeroase beneficii asupra organismului uman, drept pentru care sunt considerate super-alimente
blog.liebherr.com

Roșia, Solanum lycopersicum este o plantă din familia solanaceae, originară din America Centrală și de Sud, extinzându-se din centrul Mexicului până în Peru.

În Europa a ajuns după secolul XVI, începând cu țări precum Spania și Portugalia, apoi Italia și mai târziu în majoritatea țărilor europene. În România, roșia a ajuns după secolul XVIII.
Roșia este o plantă perenă și este apropiată din punct de vedere genetic cu vânăta, ardeiul sau cartoful

Cele mai cunoscute soiuri sunt:

  • roșiile cherry
  • prunișoare
  • inimă de bou
  • beefsteak
  • roșiile galbene
  • roșiile verzi
  • roșiile negre
  • roșiile tip curmală
  • roșiile cherry roma

FOTO pixabay.com

Din punct de vedere botanic, roșia este un fruct. De altfel, în anul 2001, Uniunea Europeană a decis în mod oficial că roșia este fruct, nu legumă. Motivul pentru care roșia este fruct se datorează semințelor Conținutul de apă al roșiilor este de aproximativ 95%. Iar celelalte ingrediente, de 5%, sunt în principal carbohidrați și fibre, citează libertatea.ro

Beneficiile roșiilor asupra organismului

În ceea ce privesc beneficiile aduse corpului nostru, potrivit doc.ro, roșiile:

  • Sunt bogate în antioxidanți și vitamine (prin conținutul de vitamina C, roșiile concurează cu citricele, dar sunt bogate și în vitamina A și antioxidanți. Beta-carotenul, luteina și licopenul sunt trei dintre substanțele cu un rol important în detoxificarea organismului. Potrivit multor specialiști, vitamina C și antioxidanții se pierd atunci când roșiile sunt gătite și că este de preferat că acestea să fie consumate crude sau gătite cât mai puțin. Alți nutrienți care se găsesc în roșii sunt: biotina, potasiul, vitaminele B6, B3 și B1, vitamina E, magneziul, fierul și zincul).
  • Mențin oasele sănătoase (licopenul din acestea întârzie instalarea osteoporozei în perioada de premenopauză. În plus, roșiile conțin o cantitate considerabilă de calciu și vitamina K,  elemente nutritive ce sunt esențiale pentru consolidarea sistemului osos și refacerea oaselor în caz de ruptură).
  • Scad riscul de cancer (Licopenul și beta-carotenul sunt doi carotenoizi importanți care au proprietăți anticanceroase. Licopenul, un pigment roșu găsit în roșii, are activitate antioxidantă și de captare a radicalilor liberi)
  • Au efecte cardioprotectoare (specialiștii au revizuit 14 studii eligibile și au găsit o asociere inversă semnificativă între aportul de licopen și boala coronariană. O altă meta-analiză a analizat 25 de studii și a raportat că consumul ridicat de licopen și concentrațiile serice de licopen au redus mortalitatea generală cu 37%, bolile cardiovasculare cu 14% și accidentul vascular cerebral cu 23%)
  • Reduc riscul de diabet ( carotenoizii pot juca un rol în reducerea riscului de rezistență la insulină și dezvoltarea diabetului zaharat, iar o asociere inversă a fost raportată între beta-carotenul plasmatic, licopenul și intoleranța la glucoză la pacienții nou diagnosticați și asupra nivelurilor de hemoglobină glicată la pacienții cu diabet de tip 2)
  • Sunt bune și pentru proaspetele mămici (femeile care alăptează trebuie să aibă mare grijă cu alimentația lor, fiindcă majoritatea substanțelor din mâncare ajung și în laptele pe care îl produc. Specialiștii susțin că substanțele active din roșii, chiar și gătite, au o putere mai mare să ajungă în lapte).
  • Îmbunătățesc sănătatea pielii
  • Împiedică apariția tulburărilor neurodegenerative

FOTO pinterest.com

Prin urmare, ținând cont de numeroasele beneficii pe care le au roșiile, acestea nu trebuie să lipsească din dieta persoanelor interesate să aibă un stil de viață sănătos.

Notă redacție: Informațiile din acest articol nu înlocuiesc sfaturile unui medic și nici alte tratamente recomandate de specialiști!