Social

Șoferii de camioane câștigă cât medicii. Profită din plin de lipsa cererii pe piața muncii  

Șoferii de camioane câștigă cât medicii. Profită din plin de lipsa cererii pe piața muncii  
Arhivă

Este criză de șoferi de TIR în România, astfel că din ce în ce mai mulți patroni de firme de transport stau cu camionale parcate, pentru că nu are cine să le manevreze. La momentul actual, în țara noastră se caută 70.000 de conducători auto.

Mulți șoferi profesioniști au ales să lucreze în străinătate, iar acum țara noastră se confruntă cu o criză de proporții. Puținii care au rămas și caută de lucru au și pretenții în ceea ce privește dotările extra de la locul de muncă. Nu mai vor doar bani, ci și condiții de lux în cabine.

De câți șoferi profesioniști are nevoie România

La momentul actual, țara noastră are nevoie de 70.000 de șoferi. De exemplu, unei firme din Timișoara care dispune de 500 de camioane, acum are nevoie de 50 de șoferi profesioniști. Doru Husarciuc, directorul companiei de transport dă vina pentru această situație pe alegerea românilor de a pleca din țară: „Este clar că simțim din plin această lipsă de șoferi, mai ales că de la noi migrează spre Europa șoferii.”

Dorin Pop, vicepreședinte Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002, a explicat la tv, că în acest moment, numai în Arad sunt 700-800 de camioane fără șoferi.

O altă explicație o auzim de la un alt director de firmă de transport. Alexandru Borza este de părere că în România, dar și în Europa, s-au dezvoltat tot mai mult flotele de camioane. „Asta a însemnat tot mai mulți șoferi pe ele și nu vine nimeni din spate. Tineretul nu mai e atras de meseria asta.”, spune Borza.

Cât câștigă șoferii de camioane

Potrivit companiei de audit KPMG, în 2019 un șofer de camion câștiga în medie, în România, 1.820 de euro, în timp ce în vestul Europei, salariile se apropiau de 3.000 euro. În Belgia se câștiga lunar 3.630 euro, în Austria – 3.190 euro, în Germania – 2.970 euro. La o medie europeană de 2.058 euro, în România salariul unui șofer profesionist era de 1.820 euro. De atunci s-au aplicat mai multe majorări, dar diferențele s-au păstrat.

Un șofer angajat la o firmă din Germania spune că are salariul de 3.000 de euro plus alte beneficii, iar acest lucru a contat enorm și a ales să plece din România.

Totuși, nicio țară din Europa nu stă mult mai bine decât noi. Deși sunt salarii mai mari, peste tot se simte lipsa șoferilor pentru camioane. Ar fi nevoie, potrivit estimărilor, de peste 400.000 de oameni în acest domeniu.

Ce dotări cer șoferii

Șoferii care își caută de muncă profită din plin de faptul că sunt foarte solicitați, iar unii dintre ei își permit să ceară pe lângă salariu dotări tot mai moderne pentru cabine. La o firmă din Arad, un candidat a cerut boxe audio performante, motivând că la ultimul loc de muncă a avut patru boxe în cabină, în loc de două. A spus chiar că vechii patroni i-au satisfăcut orice cerere.

La sfârșitul anului trecut, în România, erau înregistrate 40.000 de firme de transport – care au 170.000 de camioane.