International

Tesla, implicată într-un proces de discriminare rasială. Cât trebuie să plătească compania unui muncitor de culoare

Tesla Sursa foto: Gadget Zone
Sursa foto: Gadget Zone

Un judecător a redus suma acordată în 2021 unui muncitor de culoare, una dintre cele mai mari despăgubiri pentru discriminare la locul de muncă. Un proces la tribunalul federal din San Francisco va stabili câți bani trebuie să plătească Tesla Inc. unui liftier de culoare despre care un juriu a stabilit că a fost supus unei hărțuiri rasiale grave în timp ce lucra la fabrica de asamblare a constructorului de automobile electrice, nava amiral a acestuia.

Un avocat al reclamantului, Owen Diaz, a declarat luni juriului, în timpul declarațiilor de deschidere, că insultele rasiste, graffiti și amenințările cu care s-a confruntat clientul său făceau parte dintr-o „mentalitate de plantație” la fabrica din Fremont, California, unde muncitorii de culoare erau tratați ca cetățeni de mâna a doua.

Angajații de culoare, problematici pentru Tesla?

„Veți concluziona că comportamentul Tesla (…) este o decizie conștientă de a nu proteja angajații afro-americani în interiorul locului de muncă”, a declarat avocatul, Bernard Alexander.

Procesul este programat să dureze cinci zile. Anul trecut, un judecător a redus la 15 milioane de dolari verdictul de 137 de milioane de dolari pe care un alt juriu l-a acordat în 2021 lui Diaz. Acesta a fost unul dintre cele mai mari verdicte pronunțate vreodată într-un caz de discriminare la locul de muncă în Statele Unite. Avocații lui Diaz au respins plata mai mică și au optat pentru un nou proces privind despăgubirile.

Alex Spiro, un avocat al Tesla, a declarat juriului că orice comportament rasist la uzină a fost de neiertat. Dar a sugerat că Diaz și-a exagerat afirmațiile și nu a putut dovedi că a suferit daune psihologice care să justifice despăgubiri bănești: „Nu există aproape nicio dovadă a nimic din ceea ce tocmai ați auzit, în afară de un avocat care spune că s-a întâmplat opt ani mai târziu”.

Ca și la ultimul proces, se așteaptă ca Diaz și mai mulți angajați și manageri de la fabrica din Fremont să depună mărturie.

Despăgubiri reduse

În procesul său din 2017, Diaz a acuzat Tesla că nu a acționat atunci când s-a plâns managerilor, în 2015, că angajații de la fabrică foloseau frecvent insulte rasiste și mâzgăleau svastici, caricaturi rasiste și epitete pe pereți și pe posturile de lucru. Diaz a dat în judecată Tesla pentru că i-a provocat suferință emoțională, în conformitate cu o lege din California care interzice angajatorilor să nu reușească să prevină mediile de lucru ostile bazate pe rasă și alte trăsături protejate.

Juriul din 2021 i-a acordat lui Diaz aproape 7 milioane de dolari în daune compensatorii pentru suferință emoțională și 130 de milioane de dolari în daune punitive, menite să pedepsească comportamentul ilegal și să îl descurajeze pe viitor.

Judecătorul districtual american William Orrick a redus anul trecut daunele compensatorii la 1,5 milioane de dolari și daunele punitive la 13,5 milioane de dolari. El a declarat că suma a recunoscut hărțuirea omniprezentă cu care Diaz s-a confruntat, reflectând în același timp faptul că acesta a lucrat la fabrică doar nouă luni și nu a invocat nicio vătămare fizică sau boală, conform aljazeera.com.

Tesla implicată în mai multe procese

Cazurile de discriminare la locul de muncă rareori produc verdicte de peste 1 milion de dolari, cu atât mai puțin sume cu nouă cifre. Curtea Supremă a SUA a declarat că daunele punitive nu ar trebui să fie, de obicei, mai mari de 10 ori decât daunele compensatorii.

Tesla se confruntă, de asemenea, cu acuzații privind tolerarea unor prejudecăți rasiale pe scară largă la uzina din Fremont, în cadrul unei acțiuni colective în instanța statului California și a unui proces separat intentat de către organismul de supraveghere a drepturilor civile din acest stat, care face acuzații similare. Ambele cazuri se află încă în stadii incipiente.

Rezultatul procesului lui Diaz nu va afecta în mod direct aceste procese sau alte procese în instanță, dar ar putea încuraja muncitorii să depună noi procese împotriva companiei, în timp ce aceasta se luptă cu provocările tot mai mari la adresa dominației sale pe piața automobilelor electrice.