International

Vor deveni automobilele Tesla mai ieftine? Elon Musk vrea să scadă la jumătate costurile de producție

Tesla
Sursa foto: dreamstime

Tesla Inc. va reduce la jumătate costurile de asamblare la viitoarele generații de mașini, au declarat miercuri inginerii companiei. Directorul executiv Elon Musk nu a dezvăluit însă când va fi lansat mult-așteptatul vehicul electric de masă, cu prețuri de 25.000-30.000 de dolari.

Cu ocazia reuniunii investitorilor Tesla, mai mult de o duzină de directori ai fabricii, conduși de Elon Musk, au prezentat un plan de carte albă pentru ca întreaga lume să adopte energia durabilă, precum și inovațiile companiei în gestionarea operațiunilor sale, de la producție la servicii. Printre cei care au susținut prezentări la sediul central al companiei din Texas s-a numărat și noul șef al producției globale, Tom Zhu, un semn că Tesla încearcă să arate că echipa sa executivă nu se rezumă doar la Elon Musk.

În cadrul întâlnirii nu au fost prezentate detalii despre când va fi lansată următoarea generație de mașini și ce modele vor fi oferite. Investitorii se așteptau ca Musk să prezinte un plan de realizare a unui vehicul electric (EV) mai accesibil, care să crească atractivitatea mărcii. Directorii executivi au declarat că platforma Tesla de generație următoare va include mai mult de un vehicul construit în fabrici standardizate, dar Musk a respins întrebările privind modelele avute în vedere.

Investiții de 175 de miliarde de dolari în creșterea producției

Directorul financiar al Tesla, Zach Kirkhorn a estimat că Tesla trebuie să investească de șase ori mai mult decât a făcut-o până în prezent pentru a-și atinge obiectivul pe termen lung de a crește producția la 20 de milioane de vehicule anual până în 2030, o creștere de 10 ori față de capacitatea actuală. Factura ar putea fi de 175 de miliarde de dolari, a spus el.

Următoarea etapă de investiții va fi o nouă fabrică Tesla în nordul Mexicului, a spus Musk, anunțând prima fabrică din afara Statelor Unite, Germaniei și Chinei.

Musk nu a comentat planurile de modernizare a sedanului Model Y anul viitor, numit Project Juniper sau a unei versiuni modernizate a sedanului Model 3 – un proiect cu numele de cod Highland, despre care există informații că va intra în producție în septembrie.

Șeful departamentului de design Franz von Holzhausen a declarat însă că pickup-ul Cybertruck va fi lansat în acest an.

Modelele de generație viitoare vor costa jumătate din prețul Modelului Y

Captarea pieței de masă este esențială pentru obiectivul anual de producție al Tesla, care, dacă va fi atins, va reprezenta mai mul decât producția combinată a celor mai mari doi producători de vehicule de volum – Volkswagen și Toyota.

Elon Musk a declarat că măsura-cheie pentru a impulsiona volumul de vânzări al Tesla ar fi scăderea prețurilor pentru consumatori, adăugând că reducerile oferite de Tesla în acest an au alimentat cererea. „Dorința oamenilor de a deține o Tesla este extrem de mare. Factorul limitativ este capacitatea lor de a plăti pentru o Tesla”, a explicat Musk,.

Multimiliardarul a precizat că Tesla ar putea avea nevoie de doar 10 modele, ceea ce, la producția țintă, ar însemna 2 milioane de vânzări pe an pentru fiecare linie de modele. Prin comparație, Toyota vinde puțin peste 1 milion de Corolla pe an la nivel global.

Tesla are deja un avans față de rivalii săi în ceea ce privește producția de vehicule electrice pe profit. Inginerul-șef Lars Moravy a declarat că firma se așteaptă să construiască vehiculele de generație următoare la jumătate din costul actualului Model 3 sau Model Y.

Va ajunge prețul Tesla la 25-30 de mii de dolari?

Ross Gerber, un investitor important al Tesla, a scris pe Twitter după prezentarea despre următoarea generație de vehicule: „Se apropie. Au expus totul. Costuri de construcție cu 50% mai mici. Ți-ar aduce un EV de 25-30 de mii de dolari!”

Tesla a depășit performanța industriei în ultimii ani, crescând rapid livrările în ciuda pandemiei și a întreruperilor lanțului de aprovizionare. Compania a redus prețurile în ultimele luni pentru a stimula vânzările, care au fost presate de o economie slabă și de amenințările tot mai mari din partea rivalilor din Statele Unite și China.

La momentul actual, Tesla este cel mai valoros producător auto, dar acțiunile sale au oscilat foarte mult. Acțiunile au scăzut la aproximativ jumătate față de vârful atins în noiembrie 2021, dar și-au revenit cu peste 60% în acest an, conform datelor Reuters.