Lifestyle

Ultima cale ferată principală din Anglia, care a fost construită aproape manual și pentru care oamenii și-au sacrificat viața 

Ultima cale ferată principală din Anglia, care a fost construită aproape manual și pentru care oamenii și-au sacrificat viața 
captura video

Cea mai spectaculoasă rută feroviară din Anglia este linia de cale ferată de la Settle la Carlisle. Aceasta are peste 100 de kilometri și străbate zonele pustii și verzi din ținuturile Yorkshire și Cumbria.

 Povestea locului…

Lângă Parcul Național Yorkshire (situat în nordul Angliei) se află tunelul Blea Moor, un loc pustiu. La suprafață este destul de multă liniște, însă activitatea adevărată se află la 150 de metri sub pământ, acolo unde, de fapt, este povestea locului.

Astfel, în anii 1870, sub mlaștină s-a construit un tunel, drept, asemănător unei săgeți, întunecat ca o mină de cărbuni și întins inițial pe aproximativ 2,4 kilometri. Muncitorii care au lucrat acolo au folosit dinamită și unelte pentru săpături. Au lucrat în condiții grele și le-a luat patru ani ca s-o ducă până la capăt. Prin acea zonă trece trenul și în zilele de azi, la fel ca în secolul XIX.

Aproximativ 6.000 de oameni au lucrat la calea ferată de 150 de kilometri

Tunelul Blea Moor este doar o parte din cele peste 100 de kilometri de cale ferată a liniei Settle – Carlisle, care s-a deschis în anul 1876 pentru călători. Această linie de cale ferată străbate una dintre cele mai spectaculoase zone rurale din din Regatul Unit. Prin urmare, călătoria cu acest tren este similară cu cea din scenele de pe marile ecrane, care uimesc privitorul. Pe ruta Settle – Carlisle sunt străbătute văi și dealuri, 14 tunele și 21 de viaducte. Și la bord, pe coridoare trec cărucioare cu halbe de bere locală, dar și cu semne de carte și brelocuri pentru chei care au drept temă Settle-Carlisle.

Cu o săptămână înainte de lansarea publică a liniei, într-un editorial din ziarul Sheffield Daily Telegraph se preciza:

  • „Primul tău gând este că (terenul) este impenetrabil chiar și pentru cel mai priceput și îndrăzneț inginer”.
  • „Marele lanț Pennine, abrupturile stâncoase din Ingleborough, Wild Boar, Whernside și Shap Fells – acestea nu sunt favorabile construcției unei căi ferate.”

La această linie de cale ferată au lucrat aproximativ 6.000 de oameni și cel puțin 72 dintre aceștia au murit în accidente de muncă sau din cauza epidemiei de variolă, izbucnite din cauza taberelor de lucru insalubre. Iar, la un secol de la construire, traseul începuse să se degradeze încet.

Linia se desfășoară pe o axă larg sud-nord și este aproape în întregime rurală, șerpuind de la orașul de piață din Yorkshire Settle până la orașul cumbrian Carlisle, care se află la mică distanță de granița cu Scoția.

Scriitoarea Vivienne Crow descria într-una din cărțile sale, calea ferată ca „linia trece prin inima unora dintre cele mai înalte țări de deal din Anglia, ocolind baza Cross Fell, cel mai înalt punct din întregul lanț Pennine”.

Construcția a durat mai mult decât era planificat

Poate în mod surprinzător, nu au fost tăiate colțuri. Lucrarea a durat mai mult decât era planificat și s-a terminat cu mult peste buget, dar rezultatul a fost o cale ferată sfidătoare și durabilă prin Dales. Pe lungimea sa au apărut stații mici îngrijite. Construcții precum viaductul Ribblehead (un colos cu 24 de arcade care, pentru o simplă nebunie arhitecturală), care rivalizează cu viaductul Glenfinnan din Scoția, au transformat totul într-un spectacol la fel de mult ca o linie de servicii.

Drew Haley, fostul director general al Companiei de Dezvoltare a Căilor Ferate Settle-Carlisle a declarat că „a fost ultima cale ferată principală din Anglia care a fost construită aproape în întregime manual”.

1960, anul închiderii căii ferate

În anii 1960 s-a luat decizia de a închide mii de stații de cale ferată pentru a eficientiza rețeaua. Astfel, aproape toate haltele traseului au fost închise și ele. Iar în anii 1980, linia a fost folosită doar pentru mărfuri și pentru foarte puțini pasageri, degradându-se, astfel, de la un al la altul. British Rail, serviciul de cale ferată britanic, a propus chiar să pună la naftalină de-a binelea linia Settle – Carlisle. Propunerea nu a fost deloc bine văzută de localnici.

Și drept urmare, zeci de mii de oameni au semnat o petiție, pe care au trimis-o ulterior Parlamentului, iar în 1989, a fost obținută o amânare din partea guvernului. Pentru a fi salvat traseul de cale ferată, o întreagă acțiune a fost pusă în mișcare, respectiv:

  • au fost îmbunătățite serviciile,
  • stațiile au fost modernizate și readuse la viață, iar numărul pasagerilor a crescut.

Începând de atunci, Settle – Carlisle nu a mai fost în pericol.

În acest sens, Drew Haley a declarat: „Reprezintă perseverența și dificultățile prin care s-a trecut. Oamenii și-au sacrificat viețile pentru această linie de cale ferată. Ar fi trebuit să fie construită? Probabil că nu, dar iată că a fost construită. Așa că trebuie să luptăm să o păstrăm. Ea simbolizează ceva din spiritul oamenilor”, citează bbc.com.