Economic

Comisia Europeană finanțează infrastructura de transport la frontierele României cu Republica Moldova și Bulgaria

adina valean
Foto: capital.ro

Comisia Europeană finanțează infrastructura de transport la frontierele României cu Republica Moldova și Bulgaria, mai e nevoie doar să ne apucăm de construit, spune comisarul european Adina Vălean.

După ce, marți, comisarul european pentru transporturi a fost la Chișinău și, ieri, la Constanța, a prezentat, la București, situația proiectelor care au sprijin de la Bruxelles.

Măcar un pod

”La 10 ani de la inaugurarea podului peste Dunăre de la Calafat – Vidin, România și Bulgaria nu reușesc să pună măcar pe hârtie un nou pod la Giurgiu – Ruse, atât de necesar în sezonul estival, când mii de turiști merg spre Bulgaria, Grecia și Turcia, și mai ales transportatorilor de mărfuri, care pierd ore bune în cozile de la frontieră. Podul Prieteniei Giurgiu – Ruse are aproape 70 de ani de la inaugurare, o singură bandă pe sens și asigură tranzitul pe coridorul european nord-sud, un traseu și mai circulat în contextul războiului din Ucraina. Proiectele de mobilitate transfrontalieră cu utilitate duală, atât civilă, cât și militară, au finanțare europeană, doar să le începem”, spune  comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.

”Pentru podul Giurgiu – Ruse, acesta este un proiect susținut de Comisia Europeană. Așteptăm o stabilizare a situației în Bulgaria, în sensul în care să identificăm interlocutori care pot lua decizii pe care să le urmeze și să le susțină o perioadă mai lungă de timp, nu o lună, două. Cred că asta este și problema. Ce face Comisia? Pune presiune permanentă pe autorități, în cazul acesta, mai mult pe cele bulgare, pentru că din partea României există deschidere către realizarea acestor proiecte”, a mai adăugat Vălean.

Despre Podul Giurgiu – Ruse 2

”E un proiect comun Bulgaria – România, astfel încât așteptăm compania de proiect sau promotorul de proiect, care trebuie să fie construit între cele două state. Asta pot să vă spun, dar nu am văzut proiectul, pentru că trebuie să-l depună”, a mai declarant comisarul european.

La rândul său, Radu Dinescu, secretar general Uniunea Națională a Transportatorilor din România a declarant: ”Podurile peste Dunăre între România și Bulgaria asigură fluxul mărfurilor pe teritoriul Uniunii Europene. Practic, tot ce intră pe zona de sud, Grecia, Bulgaria, dacă s-ar ieși prin Serbia, deja vorbim de documente vamale, autorizații pentru camioane, sunt costuri suplimentare. Când cineva spune: a, te-ai blocat în Bulgaria, hai ia-o prin Serbia, lucrurile nu sunt chiar atât de simple. Ar fi ideal ca într-un orizont de trei, patru ani de zile să avem un nou pod la Giurgiu – Ruse. Chiar am avut discuții cu parteneri din Bulgaria pentru a cere autorităților în ambele țări să demareze o inițiativă de dublare a podului de la Giurgiu – Ruse”.

Prin programul european de interconectare, România primește o finanțare de 16 milioane de euro pentru a construi podul rutier de la Ungheni, la frontiera cu Republica Moldova, și va solicita finanțare prin Programul Transport pentru Autostrada Timișoara – Moravița, legătura spre Belgrad, în Serbia.