Lifestyle

Estonia este lider global în digitalizare pe mai multe fronturi. Aici nu mai există dosare cu acte

Estonia este lider global în digitalizare pe mai multe fronturi. Aici nu mai există dosare cu acte
newyorker.com

Estonia este țara în care dosarele cu șină se găsesc doar în muzee

În cazul în care cetățeanul are nevoie de un document, vrea să își deschidă o firmă sau să ceară o nouă carte de identitate, trebuie doar să intre pe internet. Pentru fiecare instituție, statul estonian a creat o replică virtuală.

„Ei sunt în secolul 21, spre 22, noi suntem undeva în Evul Mediu al internetului. Poți să faci orice vrei online, frumos, de acasă, din fotoliul tău”, a spus Cosmin Stan, jurnalist Știrile ProTV care a vizitat Estonia pentru a vedea avantajele pe care le au locuitorii când vine vorba de formalități.

De la o replică sovietică, Estonia a ajuns una din cele mai avansate societăți digitale din lume

În doar câteva decenii, Estonia s-a dezvoltat de la o republică sovietică la una dintre cele mai avansate societăți digitale din lume. Micul stat baltic creează un precedent pentru ca alte țări UE să profite de beneficiile digitalizării.

În ciuda faptului că găzduiește doar 1,3 milioane de oameni, Estonia este lider global în digitalizare pe mai multe fronturi. Țara a lansat mai multe inițiative digitale încă din anul 2000, când accesul la internet a fost definit ca fiind un drept al omului și a fost lansată identitatea electronică.

În acest context, prim-ministrul Kaja Kallas  a explicat:

„A început de unde oamenii simt cele mai multe beneficii, care sunt, desigur, taxe”.

„Acesta este ceea ce i-a făcut pe oameni să preia ID-ul digital pe care l-am lansat în 2000”.

La sfârșitul anului 2021, aproximativ 99% din serviciile guvernamentale se derulau online, de la votul electronic în alegeri la serviciile fiscale.

De asemenea, Guvernul a deschis calea pentru stabilirea unui ecosistem digital care a permis start-up-urilor să prospere. O altă inițiativă a fost programul de e-reședință, care permite desfășurarea de afaceri în Estonia chiar dacă locația fizică a companiei se află în afara granițelor națiunii baltice.

Cu peste 11.000 de start-up-uri, Estonia are cel mai mare număr de start-up-uri pe cap de locuitor din UE – de 4,6 ori mai multe decât media europeană. Șapte dintre aceste start-up-uri sunt considerate „unicorni”, cu o evaluare de piață care depășește 860 de milioane de euro, dintre care trei au atins statutul de unicorn abia în anul 2022.

Estonia, un model pentru digitalizare

Datorită succesului modelului eston de digitalizare, multe țări din UE speră să imite succesul acestuia.

Și indiferent de amploare, fie că vor fi construite sisteme locale sau vor fi conectate la cele globale, există lecții de învățat din Estonia:

  • „Talentele trebuie hrănite și împărtășite”

Construirea unei societăți cu adevărat digitale înseamnă a conduce prin exemplu și a hrăni responsabilitatea individuală și integritatea personală.

Toată lumea se luptă să obțină abilitățile potrivite în forța de muncă. O parte importantă în construirea comunității infrastructurii publice digitale este împărtășirea unora dintre aceste abilități într-o țară și peste granițele naționale, ceea ce ar reduce radical costurile întreținerii de zi cu zi la nivel global

  • „Nu trebuie inventată propria bicicletă”

Birocrația și problemele sunt similare la nivel global. De aceea, trebuie cerut ajutorul celor care au rezolvat deja o problemă. De exemplu, Estonia a copiat partea tehnică inițială din Finlanda și partea juridică din Germania. Japonia s-a inspirat de la Estonia și, mai târziu, Finlanda a copiat părți din schimbul securizat de date din Estonia.

  • „De la a sta în picioare la a se mișca există un singur pas”

Trebuie să se înceapă cu pași mici și simpli,  folosind o abordare strategică. Estonia și multe alte țări, mai ales în Africa, și-au inițiat tranziția prin conectarea registrelor civile, comerciale și funciare, ceea ce permite conectarea oamenilor, întreprinderilor și proprietăților imobiliare conducând la automatizarea multor servicii de rutină.

  • „Cine vrea să meargă repede, trebuie să meargă singur. Cine vrea să meargă departe, trebuie să meargă împreună cu altcineva”

Trebuie stabilite valorile de bază și începerea construirii unei comunități. Acesta este cel mai provocator și complex lucru din jurul oricărei transformări.

  • „Nu trebuie construiți monoliți”

Dezvoltarea software-ului într-o manieră monolitică (totul dintr-o singură bucată) poate fi mai ușoară pe termen scurt, dar nu va da roade pe termen lung. Această abordare va permite reducerea costurilor și evitarea dependențelor legate de un anumit furnizor sau de o tehnologie veche. De asemenea, trebuie păstrat proiectul de construire al domeniului intern.

  • „Sistemele vechi pot fi îmbrățișate, dar adaptate”

Guvernele, prin proiectare, vor rămâne întotdeauna blocate în tradiție, fiindcă aceasta este natura sectorului public. Dar această tradiție poate fi atenuată de o arhitectură tehnică solidă și de bune practici comunitare. În lumea infrastructurii publice digitale, aceasta înseamnă adaptarea tehnologiilor care sunt disponibile și ceea ce va funcționa cu propriile circumstanțe locale.

  • „Atât succesele cât și eșecurile trebuie împărtășite”

Estonia și multe alte „Națiuni Digitale” se află într-o buclă de feedback pozitiv. Evoluțiile de rutină din cadrul acestor societăți inspiră și motivează următorii pași care trebuie făcuți. Întrucât sistemele evoluează constant, ele trebuie adaptate la noile realități și situații, potrivit weforum.org