Economic

IMM-urile și facturile de energie electrică. Dumitru Chisăliță: ”Se găsesc într-o situație foarte ingrată”

Facturile la energie electrică de la Hidroelectrica
Foto: playtech.ro

La noi în țară, nenumăratele modificări, condiționări și notificări din cursul anului trecut de pe piața energiei electrice au determinat ca foarte mulți consumatori să rămână fără furnizor. Astfel, au ajuns să fie repartizați la ceea ce se numește furnizori de ultimă instanță.

A fost și cazul mai multor IMM-uri. Problema lor este că zeci de mii de firme vor achita cu până la 20% mai mult pentru energia electrică din facturile venite cu întârziere.

Mereu mai mult

Zeci de mii de firme vor achita cu până la 20% mai mult pentru energia electrică din facturile venite cu întârziere, după ce în urmă cu mai multe luni au fost preluate de furnizori de ultimă instanță, atrage atenția Asociația Energia Inteligentă, care a primit în ultima perioadă numeroase sesizări în acest sens.

Astfel, foarte multe IMM-uri se văd nevoite să plătească sume semnificativ mai mari pentru facturile de energie electrică, după ce au fost redistribuite către furnizori de ultimă instanță, pentru că vechiul furnizor nu a mai dorit să continue o relație comercială cu acestea, invocând lipsa cantităților necesare de energie electrică, spune președintele asociației, Dumitru Chisăliță.

Atenție la demersuri

Dumitru Chisăliță: ”S-a făcut într-un mod automat, adică fără intervenția consumatorului. În același timp, facturile au venit cu o foarte mare întârziere, şase-șapte luni am întâlnit în situațiile sesizate și în această situație, practic, furnizorul se găsește în imposibilitatea de a schimba ceva. Ce ar fi trebuit să schimbe? Legea spune că în momentul în care ești IMM și ai un contract, trebuie să anunți că ești IMM, să faci o informare scrisă că deții această calitate. Ei au făcut această informare către furnizorul în baza căruia aveau un contract, dar în momentul în care a făcut această predare a lor către un furnizor de ultimă instanță, neștiind nici exact data, neștiind nici exact cine este acest furnizor, acești consumatori nu au făcut un astfel de demers birocratic. Existând și această întârziere foarte mare în facturi, practic se găsesc într-o situație foarte ingrată, în momentul de față, pentru că trebuie să achite facturi mult mai mari, până la 20% am calculat noi, pentru diverse situații, ceea ce reprezintă sume considerabile de bani, care trebuie să le achite”.

Plătesc 1,3 pe kilowatt-oră

Dumitru Chisăliță subliniază că această situație a fost cauzată atât de birocrația inutilă din legislație, cât și de necunoașterea legii de către consumatori și de lipsa de informare din partea furnizorilor de ultimă instanță. Practic, în loc să plătească pentru 85% din consumul propriu de energie electrică prețul plafonat de maximum un leu pe kilowatt-oră, iar pentru restul 1,3 lei, IMM-urile în cauză au ajuns în situația de a plăti întregul consum la 1,3 lei pe kilowatt-oră.

Dumitru Chisăliță: ”Dacă luăm, eu știu, un simplu atelier, care timp de șapte luni de zile nu a achitat, în conformitate cu legislația și cu bugetele pe care și le-a creat, poate să ajungă la 200 sau chiar 250.000 lei, vorbesc de un consumator mic, care trebuie să-i plătească în plus pentru această problemă birocratică”.

Președintele Asociației Energia Inteligentă spune că o modificare legislativă, în sensul eliminării obligației depunerii unei notificări de către IMM-uri, ar rezolva situația, însă adaugă că dacă nu va exista această schimbare, este important ca firmele să cunoască situația și să evite a se confrunta cu dificultăți similare pe viitor, dacă vor fi distribuite către furnizori de ultimă instanță.