Lifestyle

Jurnal de călătorie: Mergi în vacanță? Cum îți influențează asta psihicul

vacanta-nu-scapam serviciu
Credit imagine: dreamstime.com

Când mi-am părăsit slujba de psiholog și am plecat într-o călătorie în jurul lumii în căutare de aventuri, după o perioadă dificilă din viața mea, poate că și eu speram să devin o persoană nouă – sau o versiune diferită a mea. Am fost curând dezamăgită. A fost stresant să aterizez într-un loc străin și să nu cunosc pe nimeni.

Departe de rutina vieții, de identitatea slujbei mele și de siguranța rețelei mele de prieteni și familie, m-am simțit singură și fără legături. Și, spre groaza mea, în ciuda faptului că am vizitat locuri incredibil de frumoase, tot mă simțeam nefericită. Cumva, în agitația pregătirii bagajelor pentru călătorie, uitasem că lucrul pe care nu alegi să îl aduci, dar pe care nu îl poți lăsa în urmă, ești tu însuți. Mă simțeam foarte departe de casă. Mi-a fost dor de prietenii mei.

Cum te poți regăsi în vacanță

Dar, pe măsură ce treceau săptămânile, ceva a început să se schimbe. A fost în timpul unui sejur pe insula Ko Phi Phi din Thailanda, când o femeie pe care o întâlnisem mai devreme pe plajă s-a apropiat de mine și m-a întrebat dacă sunt liberă în seara aceea. Ea invitase alte câteva femei să ne întâlnim la cină. Eram șase femei de vârste diferite. La masă ne-a spus că împlinea 40 de ani și, cum călătorea singură, a decis să sărbătorească adunând un grup de femei pe care se bucurase să le întâlnească în timpul săptămânii. În timp ce valurile se spărgeau pe plajă, am stat împreună sub un baldachin de luminițe și am mâncat pad Thai și am băut bere Tiger, iar în următoarele patru ore am împărtășit povești despre viețile noastre: speranțe, vise, tristețe, pierderi și dezamăgiri. M-am simțit profund mișcat de onestitatea acestor străini și am fost surprinsă, de asemenea, de ușurința cu care m-am simțit capabilă să împărtășesc lucruri despre mine.

La sfârșitul serii, ne-am despărțit. Sărbătorita urma să plece dimineața devreme. Și eu urma să plec a doua zi. Nu-mi amintesc numele lor, dar îmi amintesc magia acelei legături. Pentru noi toți, anonimatul a fost eliberator; nu aveam un trecut sau un viitor comun și, în consecință, puteam vorbi liber, fără judecată sau repercusiuni.

În lunile de dinainte de a pleca de acasă, mă simțeam împovărată de suferință și blocaj, iar această experiență ajunsese să mă definească. Narațiunea mea de acasă se citea ca o carte bine răsfoită. În timp ce longevitatea relațiilor poate fi o sursă uriașă de confort, ea poate fi, de asemenea, constrângătoare atunci când vrei să îți scrii o poveste nouă și diferită.

Pe măsură ce mi-am continuat călătoriile și am acceptat locuri de muncă pe parcurs, am descoperit că aceste relații noi și trecătoare sunt eliberatoare și am fost surprinsă de creșterea rezistenței și independenței mele, precum și de redescoperirea unor părți din mine care fuseseră îngropate de mult timp. Mi-am prelungit călătoria cu încă șase luni și, când am obținut un loc de muncă pe un vas, nu numai că am descoperit bucuria scufundărilor, dar am reușit să mă îndrăgostesc din nou de viața mea.

Mai târziu, în Noua Zeelandă, am întâlnit o femeie în vârstă de 60 de ani care călătorea singură cu rucsacul în spate prin Insula de Sud. La micul dejun, am comentat despre curajul ei de a călători singură la vârsta ei. „Trebuie să fie dificil uneori”, am spus. „Dificil?” Ea a scuturat din cap cu ferocitate. „Dificil a fost să fiu soția unui vicar în Leamington Spa în ultimii 27 de ani”. Era clar că era o poveste acolo, dar ea a plecat, legănându-și rucsacul mov pe umăr în timp ce dispărea pe traseul Abel Tasman.

Pentru mulți, o vacanță este o șansă de a se odihni, de a se relaxa și de a face foarte puțin. Dar pentru alții, alegerea de a se aventura în locuri noi și diferite este o dorință de altceva. Așadar, cum ne schimbă vacanțele? Indiciul este poate ceea ce lăsăm în urmă. Freud spunea că cheia fericirii în viață este dragostea (relații de orice fel) și munca (un sentiment de scop). Mulțumirea se naște din stabilitate și certitudine, dar reversul medaliei poate însemna că aceste corturi de securitate pot deveni rigide și pot înăbuși aventura și spontaneitatea. Timpul petrecut departe, într-un loc nou, făcând lucruri noi poate fi eliberator.

În mod similar, cu toții deținem mai multe roluri în viață: partener, părinte, frate sau soră, prieten, coleg, șef, etc., și, deși aceste relații pot fi o sursă de bucurie și confort, ele pot veni cu responsabilități și așteptări complexe. Când lucram ca terapeut, deseori relațiile înrădăcinate pe termen lung erau cele mai complicate. „Sunt o femeie independentă în vârstă de 49 de ani”, a spus o clientă recent divorțată, după ce s-a întors de la o retragere de yoga. „Atunci de ce mă simt ca un copil de 12 ani când mă întorc la casa copilăriei mele?”. Această scindare între vechiul și noul sine nu este neobișnuită, deoarece rolurile cheie din copilărie, relațiile din trecut sau cu vechii prieteni pot fi deosebit de greu de schimbat. Ele sunt stratificate în ani de istorie – iar alții pot fi investiți în mod inconștient în faptul că noi rămânem la fel. Clientul meu avea nevoie de prietenii noi și proaspete, care să nu fie pătate de trecut.

Ce poate însemna o vacanță

Așadar, o vacanță poate fi o pauză de la normalitate, o șansă de a se îndepărta de ceea ce este familiar, de a experimenta locuri noi și de a cunoaște oameni noi. Eliberați de responsabilități și de rutină, ne putem conecta cu părțile mai jucăușe din noi înșine. Natura limitată în timp și trecătoare a unei vacanțe înseamnă că normele sociale și inhibițiile noastre obișnuite sunt lăsate deoparte. Dorința de a împărtăși și de a ne conecta poate fi intensă și fără efort. Iar în ciudățenia unei țări noi, există neprevăzutul și imprevizibilul, iar odată cu acesta apare oportunitatea de spontaneitate, aventură și risc – și șansa de a ne cufunda într-o versiune diferită a noastră, scrie Bev Thomas într-un articol pentru The Guardian.

În ultima parte a călătoriei mele, am făcut o călătorie de două săptămâni cu autobuzul de la San Francisco la New York, în timpul căreia le-am povestit colegilor mei de călătorie despre dorința de a scrie ficțiune la întoarcerea mea în Anglia. Fără să mă cunoască deloc, ei au fost unanim încurajatori și de susținere, iar când m-am întors acasă fără slujbă, fără bani sau apartament, mi-a fost de ajutor să-mi amintesc de dezlănțuirea lor