Lifestyle

„Made in Turkey“ pentru România. Iată cum a reușit țara noastră să ajungă în top la nivel mondial

„Made in Turkey“ pentru România. Iată cum a reușit țara noastră să ajungă în top la nivel mondial
supercoloring.com, playtech.ro

Cu toate că producătorii locali se plângeau că li se strică tomatele pe câmp, în anul 2022, țara noastră a fost cel mai mare importator de roșii turcești. În schimb, turcii au trebuit să restricționeze exporturile, pentru că cererea tot mai mare începe să afecteze și nivelul prețului roșiilor pe piața internă.

Astfel, în 2022, noi, românii, am consumat tomate „Made in Turkey“ în valoare de 65,22 milioane de dolari. Urmează Ucraina, care ocupă locul doi, cu roșii turcești importate în valoare de 45,32 milioane de dolari, iar pe locul trei se află Bulgaria, care a consumat de 38,11 milioane de dolari.

Cel mai mare consumator de roșii turcești din lume: România

Anul trecut, volumul exporturilor de roșii din Turcia a crescut cu 4% față de 2021, ajungând astfel la peste 377 de milioane de dolari. Prin urmare, Turcia a expediat 526.703 tone de roșii către 54 de țări, printre principalii importatori fiind:

  1. România,
  2. Ucraina,
  3. Bulgaria,
  4. Germania,
  5. Marea Britanie,
  6. Republica Cehă,
  7. Elveția,
  8. Spania,
  9. Kazahstan,
  10. Letonia,
  11. Rusia,
  12. Polonia
  13. Malaezia.

În 2022, valoarea exporturilor de tomate turcești a crescut cu 14,5 milioane de dolari, de la 362,9 milioane de dolari, în anul 20221.

În acest context, Pentru Agenția de presă Anatoliană, șeful Asociației investitorilor și producătorilor de produse de seră, Muslum Yanmaz, a declarat  că, în comparație cu anul trecut, exportatorii nu au reușit să atingă valoarea dorită deși creșterea exporturilor de roșii a fost bună.

Ce a împiedicat creșterea exporturilor de roșii din Turcia

Potrivit lui Yanmaz, declinul pieței rusești a împiedicat creșterea exporturilor. În acest sens,  șeful Asociației investitorilor și producătorilor de produse de seră a precizat următoarele:

  • „Anterior, volumul exporturilor de roșii în Rusia era de aproximativ 200 de milioane de dolari pe an. Din nefericire, anul trecut această cifră a scăzut la 33 de milioane de dolari. În același timp, creșterea exporturilor către țările din Balcani a compensat de fapt scăderea pieței din Rusia”.
  • „Cifrele privind exporturile de roșii în 2022 nu sunt, evident, cele pe care le speram. Pierdem treptat piața rusă. Fermierii dintr-o serie de țări, în special din Azerbaidjan și Uzbekistan, au ambiții serioase pentru piața rusă. Pe lângă criza energetică, creșterea costurilor de transport a avut un impact, ceea ce a dus la o reducere a livrărilor pe piața rusă. Obiectivul nostru este de a crește exporturile de roșii la 500 de milioane de dolari”.

Turcia a restricționat și exportul pastei de roșii

Pentru a menține stabilitatea prețurilor pe piața internă, Ministerul Comerțului din Turcia a luat decizia de a restricționa,  la începutul luni septembrie 2022, exporturile de roșii. Totodată, pe lista produselor oprite la export se află și pasta de tomate precum și alte produse pe bază de roșii, exceptând tomatele conservate în oțet.

Această măsură a fost luată pentru a preveni o potențială criză a roșiilor cauzată de cererea mare venită din partea țărilor unde producția locală s-a diminuat ca urma a creșterii costurilor cu energia. Creșterea cererii de roșii turcești la export generează o evoluție similară a prețurilor pe piața internă, unde costul per kilogram ar putea ajunge la 50 de lire turcești (2,70 dolari), citează infofinanciar.ro.