Diverse

Premieră în Europa: O dronă a transportat țesut uman între două spitale europene. Care este rezultatul testului

Premieră în Europa: O dronă a transportat țesut uman între două spitale europene. Care este rezultatul testului
Foto: Pixabay

Deocamdată experimental. În această săptămână a avut loc o testare și primul exercițiu de acest gen – transportatea de urgență a țesutului uman între două spitale aflate la distanță unul de altul. Prin efectuarea transportului clasic se pierde de fiecare dată timp prețios. Ulterior, se va lua o decizie în privința extinderii ideii care va aduce timp prețios la efectuarea intervențiilor chirurgicale contra cronometru.

Premieră în Europa: O dronă a transportat țesut uman între două spitale europene. Care este rezultatul testului

O dronă a efectuat marți zboruri de testare la Anvers, în estul Belgiei, pentru a transporta țesut uman de la un spital la altul, o premieră în Europa, moment unic care ajută la economisirea timpului prețios în cazul operațiilor medicale.

Drona, pilotată de compania flamandă Helicus, a părăsit o clădire a rețelei spitalicești ZNA din Anvers și a aterizat patru minute mai târziu pe acoperișul filialei Sint-Augustinus a spitalelor GZA, la 800 de metri distanță: în interiorul unui tub atașat dronei se afla o fiolă care conținea țesut uman potențial canceros pentru a fi analizat în laboratorul Sint-Augustus.

Acest zbor de testare, urmat de alte trei în cursul zilei, este o premieră: Helicus este în prezent singura companie europeană care a primit la jumătatea lunii iunie autorizația de a organiza zboruri cu drone în scopuri medicale, deasupra unui oraș și pilotate de la distanță, în afara câmpului vizual al operatorului.

Avantaje

Marele avantaj al dronelor este că ele combină viteza, reducând timpul mediu de transport, cu regularitatea, ceea ce garantează fiabilitatea logistică”, spune Mikael Shamim, CEO al Helicus, citat de AFP.

Directorii grupurilor spitalicești ZNA și GZA se pregătesc deja pentru intrarea în vigoare a noilor reglementări europene, aflate acum pe masa de lucru a parlamentarilor europeni.

Timpii de livrare sunt esențiali, iar absența ambuteiajelor în aer asigură timpi de zbor fiabili”, spune Els van Doesburg, președintele ZNA, menționând că o călătorie care durează 21 de minute în cel mai bun caz cu mașina „va dura 10 minute cu drona”.

Cele patru laboratoare ale celor două rețele spitalicești ZNA și GZA trebuie să proceseze 1.200 de probe chirurgicale pe an, care trebuie analizate de urgență pentru depistarea celulelor canceroase, printre altele, pentru a determina evoluția ulterioară a operației. Acestea sunt transportate pe șosea, uneori chiar și cu taxiul, relatează Le Figaro.

Rezultatul acestei operațiuni a fost un real succes și țesutul uman transportat cu drona ajuns cu bine la destinație. 

Deocamdată, doar probele pentru analize (țesuturi umane, urină, probe de sânge) sunt vizate de transportul cu drone, dar Helicus analizează deja posibilitatea de a transporta pungi de sânge sau organe pentru transplant.

„Am întreprins studii, dar va dura ani de zile, pentru că provocarea este mai complicată: la un volum mai mare, trebuie să adaugi elemente de răcire”, a mai precizat Mikael Shamim de la Helicus.

Aceste teste, efectuate cu o aeronavă a producătorului belgian SABCA, vin înainte de elaborarea unui nou regulament european așteptat în 2023, care va permite utilizarea pe scară largă a dronelor pentru a transporta țesut uman. Helicus urmărește dezvoltarea comercială și pe zboruri regulate de acest gen, care să pornească la acest drum până în 2024.