Economic

Redresare în plină pandemie: cum a rezistat o mare companie internațională

Redresare în plină pandemie: cum a rezistat o mare companie internațională

Cum a reușit o mare companie internațională să se mențină pe piață pe parcursul unuia dintre cei mai dificili ani de până acum? „Cu mare grijă față de toți stakeholderii noștri; și cu o atenție deosebită față de prioritățile pe care le avem. Cred că aceasta este esența strategiei noastre de succes din ultimele 12 luni”, spune directorul executiv.

Zoran Bogdanovic, CEO, Coca-Cola HBC, vorbește despre modul în care cultura organizațională a influențat rezultatele bune obținute de Grupul Coca-Cola HBC pe parcursul unuia dintre cei mai dificili ani de până acum.

Atenție deosebită față de priorități

„La începutul fiecărui an, privim cu atenție către lunile care au trecut și încercăm să surprindem elementele esențiale care au făcut cu adevărat o diferență pentru stakeholderi și pentru comunitate. Anul acesta, în contextul pandemiei, analiza pe care am avut-o de făcut a fost mai complexă.

Însă, de la bun început, un lucru care m-a uimit a fost felul în care colegii și întregul nostru business s-au adaptat: foarte rapid; cu mare grijă față de toți stakeholderii noștri; și cu o atenție deosebită față de prioritățile pe care le avem. Cred că aceasta este esența strategiei noastre de succes din ultimele 12 luni. Îmi este clar că, pe măsură ce nevoile clienților și consumatorilor noștri se multiplică, doar cei care se adaptează cel mai repede și în cel mai inteligent mod, vor avea de câștigat.

Recent, în cadrul Forumului Economic Mondial, s-a pus accentul pe faptul că gândirea critică și cea orientată spre rezolvarea de probleme se numără printre compențele necesare în următorii cinci ani. Acestea trebuie completate de self-management, învățare activă, anduranță și agilitate. Sunt, în mod deosebit, mândru de felul în care fiecare componentă a businessului nostru a demonstrat aceste competențe pe parcursul ultimului an.

Transformarea organizațională nu s-a petrecut la voia întâmplării

Cu cât mă gândesc mai mult, cu atât devine mai clar cât de departe am ajuns, în ultimii ani, cu integrarea acestei agilități operaționale în cultura noastră și îmi dau seama că, uneori, credem că unele lucruri ni se cuvin de la sine. Criza aceasta ne-a arătat încă o dată că, indiferent de poziția sau vechimea în companie, contribuția fiecărui coleg contează și este extrem de valoroasă. Contribuția și reacția fiecărei persoane sunt cele care inflluențează succesul nostru comun. Agilitatea și adaptabilitatea au jucat un rol esențial în atingerea rezulatelor bune obținute pe parcursul unuia dintre cei mai dificili ani pe care i-am avut.

Transformarea organizațională nu s-a petrecut la voia întâmplării. Pe parcursul ultimilor ani am investit resurse în consolidarea punctelor forte care vor accelera adaptarea: gândire agilă; cel mai puternic, extins și flexibil portofoliu din industrie; parteneriate autentice cu clienții și comunitatea; infrastructură digitală și tehnică; consolidarea lanțului de distribuție. Toate aceste elemente au jucat un rol în capacitatea noastră de a ne adapta și de a ieși învingători și în 2020.

Am menținut relațiile cu partenerii, ne-am sprijinit colegii și comunitățile în toată această perioadă

Avem un portofoliu puternic șI extins, care ne-a permis să acționăm rapid pentru a răspunde noilor ocazii de consum, în special într-un context atât de dinamic al pieței. Pandemia, cu siguranță, a produs unele schimbări în comportamentul de consum, pe măsură ce propriile locuințe au devenit universul central al vieților noastre și mediul în care muncim, socializăm și ne relaxăm.

Când mulți dintre partenerii noștri comerciali au fost nevoiți să-și închidă business-urile, a fost nevoie să regândim strategia de marketing pe fiecare canal. Am crescut prezența în retailul alimentar, cel de proximitate și în benzinării pentru a crea noi oferte adaptate noilor ”ocazii de consum acasă”, în creștere, cu accent în mod deosebit pe asocierea băuturilor noastre răcoritoare cu momentele petrecute în fața ecranelor sau luând masa.

Cafeaua reprezintă o oportunitate de creștere

Cafeaua reprezintă o oportunitate de creștere foarte importantă pentru noi, iar lansarea Costa Coffee pe 14 piețe în plină pandemie la nivel global nu avea cum să fie ușoară. Datorită parteneriatelor cu clienții noștri și a implicării din partea colegilor am putut să ne adaptăm și să răspundem nevoilor iubitorilor de cafea de a beneficia de experiențe asemănătoare celor oferite de un barista, în confortul propriilor locuințe. Am aplicat aceeași strategie și creativitate și pentru portofoliul de băuturi răcoritoare pentru adulți, cum este Schweppes, pe care le-am mixat cu gama de băuturi alcoolice premium pe care o distribuim pentru a crea acele ”momente Aperitivo”…

În România suntem liderul pieței de băuturi, investim în soluții digitale și sustenabile care să contribuie atât la creșterea businessului partenerilor noștri, cât și al nostru. În 2021, Coca-Cola HBC România a semnat un parteneriat cu HEINEKEN România pentru achiziționarea a 50% din acțiunile companiei stockday, distribuitor online.

În Romania, Sistemul a donat peste 500.000 de euro și peste 240.000 de litri de băuturi. Ne-am adaptat strategia pentru a răspunde nevoilor actuale și am lansat platforma ”Lucrez din nou”. Aceasta este un instrument care oferă consiliere online, teste de orientare în carieră, resurse pentru reconversie profesională, platformă care afișează locurile de muncă disponibile pe cele mai mari platforme de joburi din România. Și colegii noștri au fost foarte dornici să ajute. Spiritul voluntar și creativitea lor ne-au ajutat să folosim echipamente din fabrică pentru a ajuta comunitatea prin creșterea capacității de testare Covid-19 în Spitalul Municipal din Timișoara și prin producerea de viziere pentru spitale și clienți…”, a declarat Zoran Bogdanovic.