Economic

Vestea șoc pentru români la începutul anului. Ce se va întâmpla cu prețurile la alimente

Vestea șoc pentru români la începutul anului. Ce se va întâmpla cu prețurile la alimente

Conform informațiilor oferite de BNR, e posibil ca inflația să încetinească, dar asta nu înseamnă că vom avea parte de o scădere a prețurilor. În cel mai bun caz, vor crește mai puțin ca până acum.

Potrivit datelor oficiale, în 2022 românii s-au confruntat cu cele mai mari scumpiri din ultimii 20 de ani, rata inflației atingând pragul de 16%. Din nefericire, BNR le dă o veste neplăcută românilor. Inflația va rămâne la un nivel ridicat și anul acesta, începând să se vadă o scădere sub pragul de 10%, dar abia în trimestrul al treilea.

„În Romania este inflație, ne batem cu ea”

„Avem în România o creștere masivă a inflației, dar peste tot în lume s-a întâmplat. În Romania este inflație, ne batem cu ea. Trebuie să asigurăm și stabilitatea financiară și progresele în ceea ce privește inflația vor crește treptat”, a explicat guvernatoril BNR, Mugur Isărescu.

Cartofii și pâinea costă dublu

Cele mai mari scumpiri au fost la alimentele de bază și s-a ajuns în situația ca pâinea, uleiul, cartofii și zahărul să coste dublu, uneori chiar triplu.

Făina este mai scumpă cu 33%, ouăle cu aproape 36%, laptele cu 31,53%, iar pentru carne românii au plătit mai mult cu 17,42%. Dacă în ianuarie 2022 inflația a fost de 8,4%, în decembrie același an a ajuns la 16,4%.

„Războiul din Ucraina ar putea pune în continuare presiune asupra preţurilor”

„Rata anuală a inflaţiei ar începe să scadă, cel mai probabil, la final de martie, urmând ca ulterior să vedem o decelerare tot mai accentuată. Iată, în perioada aprilie-iunie, BNR estimează o inflaţie de 10,9%, comparativ cu 15% în trimestrul anterior. Iar spre sfârşitul perioadei de proiecţii ar urma să ajungem, iată, la 4,2%.

Mai e cale lungă până atunci şi chiar dacă avem mai multe motive de optimism, să nu uităm totuşi că războiul din Ucraina ar putea pune în continuare presiune asupra preţurilor, a puterii de cumpărare şi a încrederii consumatorilor”, se arată în raportul BNR.