Sănătate

Ce număr de pași pe zi trebuie făcuți pentru o viață sănătoasă și mai lungă. Studiile recente au stabilit și au demolat un mit

Ce număr de pași pe zi trebuie făcuți pentru o viață sănătoasă și mai lungă. Studiile recente au stabilit și au demolat un mit
verzuliu.ro/useit.ro

Potrivit unui studiu, efectuat pe scară largă de oamenii de știință, a fost determinat numărul de pași care ar trebui făcuți zilnic pentru a reduce riscul de deces

Trebuie precizat că nu este vorba de celebrii 10.000 de pași pe zi, pe care mulți îi consideră numărul de referință.

Cifra exprimată de cercetători va necesita, însă, un oarecare efort pentru persoanele care duc un stil de viață sedentar.

Oamenii de știință au luat date din 15 studii existente, din care au adunat informații despre zeci de mii de persoane de pe patru continente. Datele au inclus sondajul din anul 2021, la care a participat un număr de 2.000 de persoane.

La ce rezultat au ajuns oamenii de știință

Cercetătorii au descoperit că numărul optim de pași zilnici pentru o persoană este de aproximativ 6.000 pe zi, dar acest număr diferă în funcție de vârstă.

Evoluția ne-a rafinat fiziologia astfel încât să putem merge pe distanțe lungi. Metabolismul, sănătatea noastră cardiovasculară, oasele, mușchii și chiar sănătatea mentală sunt pregătite să fie în mișcare.

Întroducerea unei plimbări în programul zilnic va fi de folos, ajutându-ne să trăim o viață mai lungă, mai sănătoasă și mai fericită.

Întrucât mulți nu au suficient timp sau găsesc o motivație pentru a se “forța” să meargă, chiar și pentru o perioadă scurtă de timp, companiile de tehnologie au inventat gadgeturi care ne ajută să ținem evidența pașilor noștri zilnici. Prin urmare, satisfacția realizărilor zilnice este atât satisfăcătoare, cât și sănătoasă.

De asemenea, se știe că aceste gadgeturi au contribuit la nașterea mitului celor “10.000 de pași”.

Care este povestea celor 10.000 de pași consacrați

Se pare că în afară de marketing, nu există o altă explicație pentru cei 10.000 de pași, neexistând niciun suport științific pentru această invenție și acest slogan, în acest sens.

Cea mai recentă meta-analiză de 15 studii a cercetătorilor a inclus informații colectate cu privire la sănătatea și numărul de pași a 47.471 de adulți din Asia, Australia, Europa și America de Nord. Această meta-analiză oferă noi perspective în identificarea numărului de pași zilnici de mers pe jos care vor îmbunătăți în mod optim sănătatea și longevitatea adulților. Totodată, analiza reprezintă un efort de a dezvolta un mesaj de sănătate publică bazat pe dovezi despre beneficiile activității fizice.

  • Pentru adulții cu vârsta de 60 de ani și peste, riscul de deces poate fi redus prin efectuarea a 6.000-8.000 de pași pe zi (ceea ce înseamnă că mai mulți pași decât aceia nu au oferit niciun beneficiu suplimentar pentru longevitate).
  • Pentru adulții sub 60 de ani riscul de deces prematur se stabilizează la aproximativ 8.000-10.000 de pași pe zi.
  • Iar mai mulți pași pot oferi și alte beneficii, însă reducerea riscului de deces nu este unul dintre ele.

În mod interesant, cercetarea nu a găsit nicio asociere definitivă cu viteza de mers, dincolo de numărul total de pași pe zi, a precizat Amanda Paluch, epidemiolog de activitate fizică de la Universitatea din Massachusetts Amherst.

FOTO umass.edu

Această nouă cercetare susține și extinde concluziile unui alt studiu condus de Paluch, publicat în septembrie 2021 în Jama Network Open, în cadrul căruia a constatat că mersul a cel puțin 7.000 de pași pe zi reduce riscul decesului prematur al persoanelor de vârstă mijlocie.

De exemplu, ghidurile privind activitatea fizică pentru americani, actualizate în anul 2018, recomandă adulților să facă cel puțin 150 de minute de activitate fizică aerobă de intensitate moderată în fiecare săptămână. Amanda Paluch se numără printre cercetătorii care încearcă să ajute la stabilirea bazei de dovezi pentru a ghida recomandări pentru o activitate fizică simplă și accesibilă, cum ar fi mersul pe jos.

În acest context, Amanda Paluch a spus:

„Pașii sunt foarte ușor de urmărit și există o creștere rapidă a dispozitivelor de urmărire a fitnessului. Este un instrument de comunicare atât de clar pentru mesajele de sănătate publică.”

Ce categorii de vârste au fost supuse studiului

Grupul de cercetare a combinat dovezile din 15 studii care au investigat efectul pașilor zilnici asupra mortalității de orice cauză în rândul adulților de 18 ani și peste.

Ei au grupat cei aproape 50.000 de participanți în patru grupuri comparative în funcție de pași medii pe zi:

  • cel mai jos grup de pași a avut în medie 3.500 de pași pe zi
  • al doilea, 5.800 de pași pe zi
  • al treilea, 7.800 de pași pe zi
  • iar al patrulea, 10.900 de pași pe zi

Potrivit meta-analizei, printre cele trei grupuri active mai mari care au făcut mai mulți pași pe zi, a existat un risc de deces cu 40-53% mai mic, comparativ cu grupul cu cel mai mic care a făcut mai puțini pași.

Potrivit Amandei Paluch:

„Cea mai importantă concluzie este că există o mulțime de dovezi care sugerează că deplasarea chiar și mai mult este benefică, în special pentru cei care fac foarte puțină activitate”

„Mai mulți pași pe zi sunt mai buni pentru sănătatea ta. Și beneficiul în ceea ce privește riscul de mortalitate scade în jur de 6.000 până la 8.000 pentru adulții în vârstă și de 8.000 până la 10.000 pentru adulții mai tineri.”, potrivit umass.edu

Notă redacție: Informațiile din acest articol nu înlocuiesc sfaturile unui medic și nici alte tratamente recomandate de specialiști!