International

Google anunță că va bloca toate articolele de știri din Canada pentru cei care folosesc motoarele de căutare. De ce a luat această decizie?

Google
sursa foto: Google.ro

Gigantul Googles a anunțat recent că va bloca toate linkurile către articolele de știri canadiene pentru persoanele care folosesc motorul său de căutare și alte servicii în această țară, ca răspuns la o nouă lege care va obliga companiile de tehnologie să plătească editorii pentru conținut.

„Am informat acum guvernul că, atunci când legea va intra în vigoare, va trebui, din păcate, să eliminăm linkurile către știrile canadiene din produsele noastre Search, News și Discover din Canada”, a scris Kent Walker, director executiv al Google, într-o postare pe blog.

Google anunță că va începe să blocheze știrile din Canada

Această decizie vine la o săptămână după ce Meta a promis propria sa excludere a editorilor canadieni de pe Facebook și Instagram, calificând legea drept „fundamental greșită”.

Cei doi giganți tehnologici se luptă cu guvernul canadian în legătură cu legea care i-ar obliga să negocieze acorduri de compensare cu organizațiile de presă pentru distribuirea de linkuri către știri, potrivit npr.org.

Legea, numită Online News Act, a fost adoptată săptămâna trecută. Dar ar putea dura luni de zile până când va intra în vigoare. Odată ce va intra în vigoare, Google și Meta spun că vor începe să elimine din serviciile lor din această țară articolele de știri ale agențiilor de presă canadiene.

Susținătorii legislației au susținut că aceasta ar putea oferi un colac de salvare atât de necesar industriei de știri aflate în dificultate, care a fost eviscerată de controlul de fier al Silicon Valley asupra publicității digitale.

Sute de posturi de știri din Canda s-au închis din 2008 până acum

Potrivit cifrelor guvernului canadian, peste 450 de posturi de știri din țară s-au închis din 2008 încoace.

„Platformele digitale și social media sunt acum porțile prin care oamenii găsesc, citesc și împărtășesc știri. Din această cauză, veniturile din publicitate s-au mutat de la știrile locale și jurnaliști către acești „gatekeepers”, care profită de pe urma partajării și distribuirii conținutului știrilor canadiene”, au scris în aprilie susținătorii guvernamentali ai proiectului de lege.
Estimările guvernului prevăd că legea ar putea injecta aproximativ 329 de milioane de dolari în industria canadiană a știrilor, care a fost afectată de concedieri de personal din presă și alte reduceri de personal în ultimii ani.

Legea canadiană a fost inspirată de un efort similar din Australia, unde Meta a blocat articolele de știri timp de aproape o săptămână, înainte ca negocierile tensionate să determine Meta și Google să ajungă în cele din urmă la înțelegeri cu editorii de știri.

Un proiect de lege pentru a obliga companiile de tehnologie să plătească editorii avansează, de asemenea, în California, unde industria tehnologică a lansat amenințări similare de retragere a întregului conținut de știri.

Giganții IT, față în față cu guvernul canadian

În Canada, ambele platforme tehnologice sunt de mult timp împotriva legii, susținând că firmele ajută deja companiile de știri prin direcționarea traficului web către site-urile acestora. Pe Facebook și Instagram, știrile reprezintă o fracțiune infimă – pe Facebook, aproximativ 3% – din ceea ce văd oamenii în fiecare zi.

Nici Google nu consideră articolele de știri ca fiind esențiale pentru serviciul său. Așa că ambele companii au pariat că este pur și simplu mai ușor să blocheze linkurile către articole de știri decât să înceapă să plătească organizațiile de știri.

În timp ce majoritatea editorilor importanți din Canada susțin noua lege, observatorii din afara mass-media nu au fost atât de siguri. Scriitorul Casey Newton a susținut că o taxă pe afișarea linkurilor ar „distruge efectiv internetul” dacă ar fi aplicată la restul rețelei. Alți critici au subliniat lipsa de transparență cu privire la cine va primi de fapt infuzia de bani de la companiile de tehnologie. Unii se tem că programele ar putea fi deturnate de site-urile de dezinformare care învață cum să se joace cu sistemul.

Cu toate acestea, apărătorii presei au insistat asupra faptului că represaliile companiilor de tehnologie, care amenință cu eliminarea sistematică a articolelor de știri, vor fi o lovitură pentru societatea civilă și pentru înțelegerea lumii de către public.

„Într-un moment în care dezinformarea se învârte în discursul nostru public, asigurarea accesului publicului la jurnalism credibil este esențială, așa că este profund dezamăgitor să vedem această decizie din partea Google și Meta”, a declarat Liz Woolery, care conduce politica digitală la PEN America, o organizație care susține libertatea de exprimare.

Woolery a continuat: „În timp ce factorii de decizie politică explorează potențiale soluții la provocările cu care se confruntă industria jurnalismului, platformele sunt libere să critice, să dezbată și să ofere alternative, dar reducerea accesului publicului la știri nu este niciodată răspunsul corect.”