Actual Social

La nivel Mondial, 3 din 4 tineri nu dețin competențele necesare angajării. Care este situația în cazul României

La nivel Mondial, 3 din 4 tineri nu dețin competențele necesare angajării. Care este situația în cazul României
foto: UNICEF

Trei din patru tineri de până în 24 de ani din peste 90 de țări nu reușesc să se angajeze pentru că nu au competențele necesare, pe care ar fi trebuit să le dobândească în gimnaziu. Datele reies dintr-un studiu recent al UNICEF, care mai arată că cei din țările sărace au cele mai puține șanse să învețe astfel încât să obțină un loc de muncă decent.

La nivel Mondial, 3 din 4 tineri nu dețin competențele necesare angajării. Care este situația în cazul României

Datele referitoare la România din contorul mondial al competențelor arată că peste 48% din cei peste 2,1 milioane de tineri cu vârsta între 15 și 24 de ani nu au competențe de nivelul învățământului gimnazial, iar aproape 800.000 dintre ei nu dețin competențe digitale.

Din raport mai reiese că în cel puțin una din trei țări cu venituri mici, peste 85% dintre tineri nu reușesc să obțină competențele digitale și profesionale în timpul învățământului gimnazial.

Totodată, datele din 77 de țări arată că mai puțin de trei sferturi dintre copiii cu vârste cuprinse între trei și cinci ani au un parcurs corespunzător în cel puțin trei din cele patru domenii ale alfabetizării: competențe de scris, citit și socotit, abilități fizice socio-emoționale și de învățare.

În preajma vârstei de 10 ani, majoritatea copiilor din țările cu venituri mici și medii nu sunt capabili să citească și să înțeleagă un text simplu.

Raportul “Recuperarea școlară: copiii și tinerii își dezvoltă competențele în mod corespunzător?” cuprinde analize referitoare la dobândirea competențelor în cazul:

  • copiilor mici
  • copiilor din ciclul primar
  • tinerilor

Directorul pentru Educație al UNICEF: sistemele de învățământ sunt un eșec pentru majoritatea copiilor și tinerilor din lumea întreagă

Directorul pentru educație în cadrul UNICEF, Robert Jenkins a declarat că O generație de copii și tineri inspirați și competenți este esențială pentru prosperitatea.

„O generație de copii și tineri inspirați și competenți este esențială pentru prosperitatea, progresul și succesul societăților și economiilor. Cu toate acestea, sistemele de învățământ sunt un eșec pentru majoritatea copiilor și tinerilor din lumea întreagă, care ajung să fie needucați, lipsiți de inspirație și de competențe – o combinație ce duce la lipsa productivității”.

„Pentru a face față acestei crize, sunt necesare investiții urgente în soluții rentabile și testate care să permită accelerarea procesului de învățare și de dezvoltare a competențelor în cazul generației actuale și al generațiilor viitoare”.

Totodată, în raport se arată că peste 85% dintre tineri nu reușesc să dobândească competențe digitale și profesionale în timpul învățământului secundar.

Țările din întreaga lume se confruntă cu o criză a competențelor, majoritatea tinerilor nefiind pregătiți pentru actuala piață a muncii.

Profundele disparități dintre țări și în rândul celor care provin din cele mai sărace comunități sporesc inegalitățile.

În cel puțin 1 din 3 țări cu venituri mici care au date disponibile, peste 85% dintre tineri nu reușesc să dobândească competențe digitale și profesionale în timpul învățământului secundar.

FOTO: Raportul publicat de Comisia pentru educație și UNICEF în pragul Zilei Mondiale a Competențelor Tinerilor

Declarația Directorului Executiv al Comisiei pentru Educație

Astfel, Liesbet Steer, directorul executiv al Comisiei pentru Educație este de părere că pentru a oferi tinerilor cele mai mari șanse de a reuși și de a recupera carențele școlare generate de pandemie, trebuie să îi sprijinim într-un mod holistic.

„Pentru a oferi tinerilor cele mai mari șanse de a reuși și de a recupera carențele școlare generate de pandemie, trebuie să îi sprijinim într-un mod holistic. Dar nu putem recupera ceva ce nu măsurăm. Trebuie să știm în ce punct se află copiii și tinerii în ceea ce privește dezvoltarea competențelor de care au nevoie și să le monitorizăm progresele”, a precizat Liesbet Steer.

Acesta este motivul, spune Liesbet Steer, pentru care Comisia pentru educație, UNICEF și partenerii săi încearcă să elimine principalele lipsuri în materie de date, inclusiv prin lansarea “Contorului Mondial al Competențelor”, care contribuie la urmărirea progreselor și la creșterea gradului de conștientizare a competențelor dobândite de tinerii din întreaga lume, astfel încât să putem lua măsuri urgente pentru a ajuta această generație să prospere pe viitor”.

Rolul competențelor în dezvoltarea copiilor și tinerilor

Competențele fundamentale de scris, citit și socotit, competențele transferabile, inclusiv abilitățile de viață și cele socioemoționale, competențele digitale, care permit unei persoane să utilizeze și să înțeleagă tehnologia, competențele profesionale, care sprijină tranziția către piața muncii, și competențele antreprenoriale sunt esențiale pentru:

  • dezvoltarea copiilor
  • dezvoltarea societăților
  • dezvoltarea economiilor

Recomandările UNICEF și Comisia pentru Educație

Conform informațiilor publicate pe unicef.org, UNICEF și Comisia pentru educație îndeamnă guvernele să:

  • ofere o educație de calitate fiecărui copil
  • elimine barierele care îl expun riscului de abandon școlar
  • evalueze nivelul școlar al copiilor
  • ofere cursuri remediale adaptate pentru a-i aduce la zi
  • acorde prioritate competențelor fundamentale care să ofere o bază solidă pentru învățarea pe tot parcursul vieții
  • sprijine sănătatea psihosocială și bunăstarea prin acordarea de sprijin holistic.