Actual Economic

Numai mașini electrice din 2035 în Europa. Statele UE au aprobat proiectul. România a obținut un răgaz

Numai mașini electrice din 2035 în Europa. Statele UE au aprobat proiectul. România a obținut un răgaz

Cele 27 de state membre ale Uniunii Europene au aprobat, în noaptea de marţi spre miercuri, proiectul Comisiei de a reduce la zero emisiile de CO2 la maşinile noi din Europa începând din 2035, impunând motoare 100% electrice, scrie AFP.

Motoare 100% electrice din 2035 în Europa. Statele UE au aprobat proiectul de a reduce la zero emisiile de CO2 la maşinile noi

Această propunere, anunţată de executivul european în iulie 2021, va însemna oprirea de facto a vehiculelor pe benzină şi diesel în UE începând din 2035. Măsura trebuie să contribuie la atingerea obiectivelor climatice ale continentului, în special neutralitatea carbonului până în 2050.

La cererea câtorva ţări, inclusiv Germania şi Italia, Cei 27 au convenit totuşi să ia în considerare o posibilă undă verde în viitor pentru tehnologii alternative, cum ar fi combustibilii sintetici sau motoarele hibride reîncărcabile, dacă acestea fac posibilă atingerea obiectivului, de eliminare completă a emisiilor de gaze cu efect de seră de la vehicule.

Miniştrii Mediului din UE, reuniţi la Luxemburg, au aprobat, de asemenea, o prelungire cu cinci ani a scutirii de obligaţiile de CO2 acordată producătorilor de „nişă” sau celor care produc mai puţin de 10.000 de vehicule pe an, până la sfârşitul anului 2035. Această clauză, uneori numită „amendamentul Ferrari”, vizează în special mărcile de lux.

Aceste măsuri trebuie acum negociate cu deputaţii europeni.

„Aceasta este o mare provocare pentru industria noastră de automobile”, a recunoscut ministrul francez pentru tranziţie ecologică, Agnès Pannier-Runacher, care a prezidat întâlnirea de marţi. Dar ea a estimat că este o „necesitate” în faţa concurenţei din China şi Statele Unite care au pariat puternic pe vehiculele electrice văzute ca viitorul industriei. Aceste decizii vor „permite o tranziţie planificată şi însoţită”, a adăugat ministrul.

Ce tipuri de autoturisme se vând cel mai bine în România

În primele patru luni ale acestui an, în România au fost înmatriculate 37.031 de autoturisme, cu 36% mai multe față de aceeași perioadă a anului trecut, 8.371 fiind înmatriculate în aprilie.

În total, autoturisme și vehicule comerciale, au fost înmatriculate 44.345 de unități în primele patru luni, cu 25,7% mai multe, în aprilie fiind 9.994, informează profit.ro.

Cel mai mare avans din acest an e înregistrat la vehiculele electrificate, respectiv hibrid și full electric. Aici, creșterea a fost de 131% față de perioada similară din 2021, piața fiind mai mare cu 36%.

Ministrul mediului a obținut o amânare

Tanczos Barna a precizat că a obținut un răgaz: în 2026 statele membre se vor reuni din nou și vor analiza dacă din 2035 vor fi permise autoturismele plug-in hybrid:

„Din 2035 se dorește ca toate mașinile noi care sunt înmatriculate să fie mașini electrice. Am intervenit de mai multe ori în timpul discuțiilor de ieri, spunând că în România este imposibil să ne asumăm o astfel de decizie în momentul de față.

Am cerut ca din 2035 să mai existe o perioadă de tranziție în care măcar motoarele hybrid plug-in să fie înmatriculabile. Propunerea noastră nu a fost acceptată în forma în care am prezentat-o, însă există un text de compromis pe care l-am obținut. Textul spune că în 2026 comisia ar trebui să reanalizeze evoluția în piață și să reanalizeze în ce măsură termenul din 2035 se poate respecta. În cazul în care se constată că, din diverse motive de producție, de lipsă de componente, de probleme pe piață generate de această situație de război, să regândească acest termen. Este compromisul maxim pe care am reușit să îl obținem. Am fost singurul stat membru care a susținut acest compromis”, a spus ministrul mediului Tanczos Barna.