Diverse

Prima mașină românească are 77 de ani. Deși se crede că primul automobil 100% românesc a fost Dacia, realitatea este alta…

Prima mașină românească are 77 de ani. Deși se crede că primul automobil 100% românesc a fost Dacia, realitatea este alta…
promotor.ro

Primul automobil românesc, proiectat 100% în România nu a fost Dacia cu care se lăuda Nicolae Ceaușescu.

Primul autoturism 100% românesc a fost construit la Reșița

Este vorba de autoturismul Malaxa, care a fost construit în anul 1945 (la sfârşitul celui de-al doilea război mondial) la Reşiţa, în fabricile industriaşului român Nicolae Malaxa, al cărui nume îl poartă.

FOTO sport.ro

Acest autoturism a fost proiectat de un grup de ingineri şi tehnicieni (conduşi de ing. Petre Carp), de la uzinele ASAM, de la Malaxa din Bucureşti şi IAR din Braşov (una dintre întreprinderile aeronautice ale României, care a produs elicopterele IAR 330 Puma și IAR 316B Alouette sub licență Sud Aviation Franța, devenită Aerospațiale, apoi Eurocopter, în prezent Airbus Helicopters. În prezent Societatea IAR SA se ocupă cu întreținerea, reparația și modernizarea elicopterelor).

Motor cu trei cilindri

Maşina Malaxa avea un motor cu trei cilindri, situat în spate, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 CP. Motorul autoturismului avea o greutate de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator.

Autoturismul putea transporta până la șase persoane

Autoturismul „Malaxa” oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane.

Detalii despre caroseria mașinii

Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc.

Mașina avea un consum de 10%

Mașina Malaxa prindea o viteză maximă de 120 km/h si avea un consum de benzină de 10 l/100 km.

Sovieticii au furat automobilul românesc

După ce un oficial de la Moscova aflat la Sofia, a fost transportat cu un automobil Malaxa, acesta a  rămas impresionat de performanţele acestuia.

Astfel, sovieticii au decis să mute linia de asamblare în U.R.S.S. și prin urmare producţia mașinii în România a fost oprită, potrivit Wikipedia.org.