Actual

Submersibilul Titan a fost distrus într-o „implozia catastrofală”. Ce s-a întâmplat cu pasagerii de la bord

Submersibil Titan Sursa foto The Economic Times
Sursa foto The Economic Times

Un submersibil de mare adâncime care transporta cinci persoane într-o călătorie spre epava centenară a Titanicului a fost găsit în bucăți în urma unei „implozii catastrofale” care i-a ucis pe toți cei aflați la bord, a anunțat joi Paza de Coastă americană, punând capăt unei căutări multinaționale de cinci zile pentru găsirea navei.

Un vehicul de scufundare robotizat desfășurat de pe o navă canadiană a descoperit joi dimineață un câmp de resturi de la submersibilul Titan pe fundul mării, la aproximativ 488 de metri de prova Titanicului, la 4 km sub suprafață, într-un colț îndepărtat al Atlanticului de Nord, a declarat presei contraamiralul John Mauger, din cadrul Pazei de Coastă americane.

Controlul cu nava a fost pierdut la aproape două ore de la scufundare

Titanul, operat de compania americană OceanGate Expeditions, a fost dat dispărut de când a pierdut contactul cu nava sa de sprijin de la suprafață, duminică dimineață, la aproximativ o oră și 45 de minute de la ceea ce ar fi trebuit să fie o scufundare de două ore la cea mai faimoasă epavă din lume.

Cinci fragmente majore ale Titanului de 6,7 metri au fost localizate în câmpul de resturi rămas în urma dezintegrării sale, inclusiv conul de coadă al navei și două secțiuni ale corpului sub presiune, au declarat oficialii Gărzii de Coastă. Nu s-a menționat dacă au fost observate rămășițe umane.

„Câmpul de resturi de aici este în concordanță cu o implozie catastrofală a vehiculului”, a declarat Mauger.

Chiar înainte de conferința de presă a Gărzii de Coastă, OceanGate a emis o declarație în care spunea că nu există supraviețuitori printre cei cinci bărbați aflați la bordul Titanului, inclusiv fondatorul și directorul executiv al companiei, Stockton Rush, care pilota Titanul.

Toți pasagerii de la bord au murit

Ceilalți patru erau miliardarul și exploratorul britanic Hamish Harding, în vârstă de 58 de ani; omul de afaceri de origine pakistaneză Shahzada Dawood, în vârstă de 48 de ani, și fiul său de 19 ani, Suleman, ambii cetățeni britanici; și oceanograful francez și renumitul expert în Titanic Paul-Henri Nargeolet, în vârstă de 77 de ani, care vizitase epava de zeci de ori.

„Acești bărbați au fost adevărați exploratori care au împărtășit un spirit distinct de aventură și o pasiune profundă pentru explorarea și protejarea oceanelor lumii”, a declarat compania. „Inimile noastre sunt alături de aceste cinci suflete și de fiecare membru al familiilor lor în aceste momente tragice”.

Echipele de căutare și personalul de sprijin din SUA, Canada, Franța și Marea Britanie au petrecut zile întregi scanând mii de kilometri pătrați de mare deschisă cu avioane și nave în căutarea oricărui semn al Titanului.

Acoperirea intensă a căutărilor de către mass-media din întreaga lume a umbrit în mare măsură consecințele unui dezastru maritim mult mai mare, rezultat din naufragiul unei nave de migranți în largul coastelor Greciei săptămâna trecută, în urma căruia au murit sute de persoane.

Sunete din adâncuri 

Mauger a declarat că este prea devreme pentru a spune când Titan și-a găsit soarta. Echipele de căutare au avut geamanduri sonar în apă mai mult de trei zile în zonă, fără a detecta niciun zgomot puternic și violent care ar fi fost generat în momentul imploziei submersibilului, a declarat Mauger.

Dar poziția câmpului de resturi relativ aproape de epavă și intervalul de timp al ultimei comunicări cu Titan părea să sugereze că defecțiunea a avut loc aproape de sfârșitul coborârii sale de duminică.

Marina americană a recunoscut separat că o analiză a propriilor date acustice a detectat „o anomalie în concordanță cu o implozie sau o explozie” în apropierea locației submersibilului în momentul în care comunicațiile sale au fost pierdute.

„Deși nu este definitivă, această informație a fost împărtășită imediat” cu comandanții misiunii de căutare, a declarat un înalt oficial al Marinei într-o declarație citată pentru prima dată de Wall Street Journal. Jurnalul, citând oficiali americani neidentificați din domeniul apărării, a declarat că sunetul a fost recepționat de un sistem ultrasecret conceput pentru a detecta submarinele inamice.

Într-un interviu acordat joi agenției Reuters, cineastul James Cameron, care a regizat filmul „Titanic”, premiat cu Oscar și care s-a aventurat el însuși la epavă în submersibile, a declarat că a aflat despre descoperirile acustice în decurs de o zi și a știut ce înseamnă.

„Am trimis e-mailuri tuturor celor pe care îi cunosc și le-am spus că am pierdut niște prieteni. Submarinul făcuse implozie. Este pe fundul apei în bucăți în acest moment. Am trimis asta luni dimineață”, a povestit el.

Balize sonar lansate de avioane au detectat marți și miercuri niște sunete care au oferit temporar speranța că Titanul era încă intact și că ocupanții săi erau în viață și încercau să comunice bătând în carenă, conform reuters.com.

Dar oficialii au declarat că analiza sunetelor nu a fost concludentă și că zgomotele emanau probabil din altceva.

„Nu pare să existe nicio legătură între zgomote și locația de pe fundul mării”, a declarat joi Mauger.

Vehicule controlate de la distanță

Navele robotizate de pe fundul mării vor continua să adune probe, a declarat Mauger, dar nu era clar dacă recuperarea rămășițelor victimelor va fi posibilă, având în vedere natura accidentului și condițiile extreme de la acele adâncimi.

„Vom începe să demobilizăm personalul și navele de la fața locului în următoarele 24 de ore”, a spus amiralul.

Căutările deveniseră din ce în ce mai disperate joi, când se aștepta ca rezerva de aer a submersibilului, estimată la 96 de ore, să se epuizeze dacă Titanul era încă intact, numărătoare care s-a dovedit irelevantă.

RMS Titanic, care a lovit un iceberg și s-a scufundat în timpul călătoriei sale inaugurale din 1912, ucigând peste 1.500 de persoane la bord, se află la aproximativ 1.450 km la est de Cape Cod, Massachusetts, și la 640 km la sud de St. John’s, Newfoundland.

Expediția subacvatică la epavă, pe care OceanGate o operează din 2021, a costat 250.000 de dolari de persoană, potrivit site-ului companiei.

Întrebările privind siguranța Titan au fost ridicate în 2018 în timpul unui simpozion al experților din industria submersibililor și într-un proces intentat de fostul șef al operațiunilor marine ale OceanGate, care a fost soluționat mai târziu în acel an.

Căutările de amploare au acoperit mai mult de 10.000 de mile pătrate de ocean. Joi, desfășurarea a două vehicule robotizate specializate pentru adâncimi mari a extins căutările și mai mult în adâncurile oceanului, unde presiunea imensă și întunericul beznă au complicat misiunea.

Soarta submersibilului turistic a captat atenția globală în parte datorită mitologiei din jurul Titanicului. Pachebotul britanic de pasageri „de nescufundat” a inspirat atât relatări de non-ficțiune, cât și de ficțiune timp de un secol, inclusiv filmul de mare succes „Titanic” din 1997, care a reaprins interesul popular pentru această poveste.