Actual Social

TAROM își pune pasagerii în pericol? Un consilier intern dezvăluie problemele tehnice ale aeronavelor

TAROM își pune pasagerii în pericol? Un consilier intern dezvăluie problemele tehnice ale aeronavelor
Arhivă

Un consilier al directorului TAROM Mihăiță Ursu atrage atenția asupra problemelor grave cu care se confruntă compania. Cătălin Butu a adus în discuție și siguranța pasagerilor de la bordul aeronavelor.

Consilierul Cătălin Butu a transmis o informare către ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, președintelui CA TAROM și președintelui Curții de Conturi, în care arată că situația de la TAROM poate duce nu doar la un colaps financiar, ci poate pune în pericol siguranța pasagerilor de la bordul aeronavelor.

Butu numește situația la TAROM drept una critică și solicită efectuarea unui control al Curtii de Conturi, dar și al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.

„Motivul acestei prezentări este escaladarea la un nivel fără precedent al problemelor cu care se confruntă compania ducând nu doar la riscul unui colaps financiar cauzat de pierderile zilnice ci la punerea în discuție a siguranței pasagerilor la bordul aeronavelor TAROM.

Vă solicit prin prezenta adresă analiza de urgență și impunerea măsurilor care sunt necesare pentru stabilizarea TAROM, impunerea aceastora, calcularea prejudiciilor și începerea demersurilor de recuperare a acestora de la persoanele responsabile.

În anul 2019 s-a demarat planul de restructurare al companiei, PWC fiind compania desemnată pentru audit și implementare măsuri. Planul nu a fost prezentat în intern, acest fapt lăsând loc de speculații, angajații buni au părăsit compania iar cei rămași, încă subiect al evaluărilor pur și simplu stau și așteptă o decizie fără a mai fi motivați să lucreze. Deprofesionalizarea este la nivel ridicat pentru că nu s-au mai efectuat cursuri de pregătire, iar din extern aparent nu se pot face recrutări. Acest fapt a dus la lipsa de personal în departamente cheie (zbor, tehnic, operațional, achiziții).

Activitatea directorului general este aproape imposibilă, singurele decizii de numire pe funcții fiind pur și simplu compromisuri, răul mai puțin rău. Angajații rămași sunt posesorii unei mentalități învechite incapabili să se adaptateze la trendul pieții. În fapt, lipsa de informare și caracterul la nivel personal îi face incapabili să fie productivi. Numărul lor însă blochează efectiv activitatea companiei și a celor care mai vor să încerce soluții.”, se arată în informarea consierului Cătălin Butu.

Acesta mai susține că revenirea rapidă la activitate după pandemia Covid a creat dificultăți tuturor operatorilor, nu numai TAROM. Compania în cadrul căreia lucrează se confruntă cu probleme similare, dar pare că s-ar afla într-un moment în care se pot recupera pierderile, dacă vor fi luate măsurile potrivite.

Exemple care susțin situația dezastruoasă de la TAROM

În opinia consilierul Cătălin Butu, mai multe nereguli au dus la situația în care se află acum TAROM:

Cursele regulate pierd istoric. Nu există un mod de calcul coerent al costurilor, care să aibă ca bază ACMI, calculul fiind făcut prin comparație a costurilor istorice și cu alte companii rivale. În egală măsură, cursele charter sînt încărcate discreționar și cu pierderile de la cursele regulate, făcând practic posibilă vânzarea lor doar în situații de excepție, când clienții nu au soluții. Brandul TAROM care vinde și inspiră încredere nu este folosit deloc.

Modalitatea de calcul a costurilor (ACMI) este greșită și se folosesc ca reper anii precedenți, rezultând la final de un alt rezultat. Acest lucru duce la teama de a semna contracte și de a se asuma aceste zboruri.

Planul de zbor pe sezonul de vară necesită aproximativ 220 însoțitori bord. În prezent mai avem cca 180. În week-endul abia trecut, un număr de 24 de însoțitori cabină au declarat concediu medical sau inapt. Pierderile cauzate de anulări depășesc 1 milion de euro. Motivele reale sunt ascunse chiar și față de directorul general.

Conform planului de restructurare, aeronavele de tip A318 vor fi retrase din flotă în acest an. Efectul asupra resursei umane a fost că un număr semnificativ de piloți au plecat deja nemaiașteptând sfârșitul de an, lăsând fără soluții de planificare la zbor. Deci, avem aeronave, dar nu și piloți. Nu este demarată procedura de recrutare. Mențiunea pe aceste subiect este că resursa de piloți și personal certificat tehnic este cea mai prețioasă, timpul de formare fiind de peste 3 ani.

Din lipsa personal, departamentul achiziții lucrează în regim 8-16. Activitatea achiziții este H24 având în vedere că piesele care se strică nu au program. O piesă necesară în weekend se comandă abia în lunea următoare.

Conform CE 263, penalizările pentru întârzieri încep de la 250euro/pasager. Un avion transportă în medie cca 400 pasageri zilnic.

Flota Tarom este utilizată la o capacitate redusă discreționar din perspectiva locurilor disponibile în cabină. EX Boeing 737-700 curent 116 locuri, capacitate de la producător 144 locuri. Un calcul al direcției comerciale arată venituri de 35.000 euro pe săptămână per avion, la un cost de modificare a configurației de maxim 150.000 euro.

Capabilitățile TAROM sunt folosite doar în intern, un exemplu fiind hangarul TAROM , singurul de altfel pe aeroportul Otopeni. Acest hangar ar putea oferi servicii către toți operatorii și genera un profit uriaș. Alți operatori își mută pe alte aeroporturi aeronave cu costuri considerabile când ar putea să beneficieaze de serviciile TAROM.

Ce propuneri a avut consilierul Cătălin Butu

Consilierul TAROM mai arată în informarea respectivă că a prezentat o serie de oportunități unde compania poate dezvolta colaborări imediate cu beneficii reale, încă din momentul angajării sale în companie. Un exemplu ar fi faptul că a propus semnarea de contracte de tip ACMI (airline -airline), unde efortul operațional este transferat către client, TAROM beneficiind de plata în avans a ACMI, ceea c ear duce la predictibilitate pe venituri.

Apoi, o altă soluție propusă a fost extinderea capabilităților tehnice MRO TAROM pe baza Otopeni, pentru servicii de întreținere tehnice baza și linie către operatori, dar și folosirea licenței de operator aerian (AOC) – Tarom pentru hosting aeronave și operarea lor în comun în proiecte de charter șal/și pe rute long hăul.

Butu susține că există contracte semnate și scrisori de intenție de la parteneri reputabili, însă totul se blochează intern, din motive de proceduri existente.

Solicită măsuri urgente

„Vă rog ca măsuri urgente să dispuneți un control asupra:

-modului de calcul al costurilor la cursele regulate;

-modului de calcul ACMI pentru cursele regulate;

-modul în care se înregistrează costurile, fiind întârzieri de peste 3 luni;

-modului în care se prioritizează soluțiile comerciale în caz de iregularități de zbor un exemplu clar fiind cursele de Hurgada din acest weekend, unde peste 800 pasageri au fost aduși în țară cu alte companii, cu întârzieri de peste 10 ore, pentru că direcția comercială TAROM a prioritizat cursele regulate care aduc pierderi;

-modului în care se semnează contractele, necesitatea notelor de fundamentare solicitate intern și prezentate că fiind obligatorii să aibă aviz de la un număr ilogic de persoane din companie, acest lucru ducând la blocaje discreționare și/sau întârzieri în decizii. Un exemplu este faptul că departamentul comercial și financiar folosesc serviciile unui jurist altul decât cel cu drept de semnătură;

-organigramei și a lanțului decizional.

Pierderile de venituri, penalizările și imaginea pierdută sunt la acest moment de peste 2 milioane EURO.”

Cătălin Butu ocupă din ianuarie 2022 funcția de consilier al directorului general al Companiei Naționale TAROM SA.