Actual

Eveniment istoric pentru CFR! România a cumpărat trenuri noi după două decenii

cfr-intra-in-greva
sursa foto arhiva personala

În cursul zilei de luni, 16 octombrie,  s-a încheiat procesul de evaluare tehnică și financiară a ofertei depuse de CFR Călători, marcând astfel un moment important în domeniul transportului feroviar din România.

Aceasta a reprezentat prima procedură de licitație pentru un contract de serviciu public în acest sector, semnalând o schimbare semnificativă în abordarea pieței.

Moment istoric pentru CFR

„Demersul are o dublă importanţă: marchează începutul oficial al tranziţiei către o piaţă a serviciilor publice feroviare de călători gestionată integral prin proceduri competitive, în linie cu reglementările naţionale şi europene în domeniu; s-a stabilit operatorul primelor trenuri noi ale României, achiziţionate în ultimii 20 de ani, ceea ce va permite exploatarea adecvată chiar din prima zi.

Compensaţia preliminată iniţială de 43,25 lei/tren-km ţine cont de activităţile prestate de operator în vederea introducerii pe reţeaua românească a acestor trenuri, gradul de încărcare iniţial mai redus şi cerinţele de asigurare a calităţii stabilite în documentaţia de licitaţie. L a fiecare 6 luni se va face o evaluare pentru stabilirea valorii corecte. Compensaţia este verificată în baza unui mecanism european pentru evitarea compensării în exces, sumele care depăşesc costurile eligibile fiind recuperate de statul român”, notează ARF.

Mai mult, această achiziție marchează debutul unei ere noi în transportul feroviar de călători, cu primele trenuri noi cumpărate în 20 de ani.

Aceste trenuri de ultimă generație sunt așteptate să traverseze o serie de orașe importante din România, oferind servicii feroviare modernizate și eficiente. Printre aceste orașe se numără Constanța, București, Brașov, Alba Iulia, Deva, Arad, Craiova, Drobeta Turnu Severin, Reșița, Timișoara și Târgu Jiu, potrivit informațiilor furnizate de antena3.ro.

Un pas uriaș pentru modernizare

Un reprezentant al Autorității pentru Reformă Feroviară a subliniat importanța acestui demers, evidențiind două aspecte semnificative. Pe de o parte, acesta marchează oficial tranziția către o piață a serviciilor publice feroviare de călători gestionată integral prin proceduri competitive, în conformitate cu reglementările naționale și europene din domeniu.

Pe de altă parte, s-a stabilit operatorul pentru primele trenuri noi achiziționate de România în ultimele două decenii. Această alegere va permite o exploatare eficientă și de calitate încă de la prima zi de funcționare a noilor trenuri.

Compensația preliminară pentru acest serviciu a fost stabilită la 43,25 lei/tren-kilometru și ia în considerare activitățile desfășurate de operator pentru a introduce aceste trenuri în rețeaua feroviară românească. De asemenea, a luat în considerare gradul inițial de încărcare mai redus și cerințele stricte legate de asigurarea calității, așa cum au fost specificate în documentația de licitație.

Această dezvoltare marchează un pas semnificativ în modernizarea și îmbunătățirea infrastructurii feroviare din România, oferind o experiență mai bună pentru călătorii feroviari și contribuind la consolidarea competitivității serviciilor de transport public.