International

Reuters: Scenariștii de la Hollywood se răscoală. Care sunt revendicările lor

foto: pixabay.com

Scenariștii de televiziune și film de la Hollywood se pregătesc pentru un vot critic în această săptămână, în timp ce fac presiuni asupra companiilor media pentru a le mări salariile sau pentru a se confrunta cu o grevă care ar putea perturba o industrie care se recuperează după pandemie și care se află sub presiune pentru a face streamingul mai profitabil.

Negociatorii pentru Writers Guild of America (WGA) au cerut celor aproximativ 11.500 de membri să le dea puterea de a declanșa o grevă după 1 mai dacă negocierile contractuale eșuează. Votul se încheie luni, iar numărătoarea este așteptată să fie publicată la scurt timp după aceea.

„Aceasta o va ucide pe aceea” – Netflix și scenariștii

Votul de autorizare a grevei este menit să ridice presiunea asupra unor companii precum Netflix Inc (NFLX.O) și Walt Disney Co (DIS.N) și să le convingă să mărească salariile scriitorilor, care spun că remunerația lor a avut de suferit din cauza revoluției streaming-ului, care a dus la sezoane TV mai scurte și plăți reziduale mai mici. „Simțim că am fost subevaluați de ani de zile”, a declarat John August, un scenarist care face parte din comitetul de negociere al WGA.

O grevă prelungită ar putea fi costisitoare.

Ultima grevă a WGA, în 2007 și 2008, a durat 100 de zile. Rețelele de televiziune au difuzat reluări și mai multe reality-show-uri, în timp ce costul pentru economia californiană a fost estimat la 2,1 miliarde de dolari, potrivit Institutului Milken. Cei mai mulți scenariști de televiziune și film trăiesc în Los Angeles sau New York.

Studiourile nu doresc o altă perturbare, mai ales după ce COVID-19 a oprit producția la nivel mondial timp de luni de zile.

Activitatea cinematografică și de televiziune și-a revenit, dar mersul la cinema rămâne sub nivelul de dinaintea pandemiei, în ciuda unor superproducții precum „Avatar: Calea apelor”. De asemenea, activitatea televiziunii de difuzare se luptă, deoarece telespectatorii și banii pentru publicitate migrează către streaming.

August a declarat că scriitorii cred că este momentul potrivit pentru a face presiuni în favoarea unor salarii mai mari, în timp ce companiile media încearcă să găsească echilibrul potrivit între cheltuielile și profiturile din streaming.

„Acesta este momentul să avem cu adevărat o conversație despre cum facem televiziune în acest moment și să ne asigurăm că scriitorii sunt plătiți corespunzător”, a spus August pentru Reuters.

Care este viitorul televiziunii?

WGA urmărește creșteri ale salariilor minime, plus modificări ale practicilor care reduc salariile, cum ar fi „mini-camerele” mai mici de scenariști angajați înainte de producție.

Jumătate dintre scenariștii de seriale TV lucrează acum la nivelul salariului minim, față de o treime în sezonul 2013-2014, potrivit statisticilor Guild. Salariul mediu pentru scribii de la nivelul superior de scenarist/producător a scăzut cu 4% în ultimul deceniu.

Surse apropiate studiourilor replică că bugetele sunt strânse într-un moment în care Wall Street vrea să vadă profiturile din investițiile de miliarde de dolari în streaming care secătuiesc bilanțurile.

Disney, de exemplu, concediază 7.000 de persoane în timp ce încearcă să reducă costurile cu 5,5 miliarde de dolari. Warner Bros Discovery (WBD.O), creată în urma unei fuziuni recente, a anunțat recent că își va reorganiza eforturile de streaming, în timp ce urmărește profitabilitatea.

De asemenea, scriitorii au mai multe oportunități ca niciodată de a-și găsi un loc de muncă, cu un număr record de 599 de emisiuni cu scenarii lansate în 2022. Rezidențele plătite scriitorilor de televiziune au atins un nivel fără precedent de 493,6 milioane de dolari în 2021.

Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP), care reprezintă Comcast Corp (CMCSA.O), Disney, Warner Bros, Netflix și alții, a declarat într-o declarație că s-a angajat să „ajungă la un acord reciproc avantajos”.

„Suntem optimiști că putem trece peste această situație”, a declarat directorul executiv al Warner Bros Discovery, David Zaslav, în cadrul unei conferințe de presă recente, dar a adăugat: „Presupunem ce este mai rău din punct de vedere comercial”. Ne-am pregătit. Avem o mulțime de conținut care a fost produs”.

O altă problemă este reprezentată de apariția inteligenței artificiale. WGA dorește măsuri de protecție pentru a împiedica studiourile să folosească inteligența artificială pentru a genera noi scenarii pornind de la munca anterioară a scriitorilor. De asemenea, scenariștii vor să se asigure că nu li se cere să rescrie proiecte de scenarii create de AI.

O autorizație de grevă nu înseamnă că va avea loc o întrerupere a activității. În 2017, membrii WGA au autorizat o grevă, dar au ajuns la un acord cu câteva ore înainte ca scriitorii să se îndrepte spre liniile de pichetare.

În cazul în care se va declanșa o grevă, publicul ar vedea mai întâi impactul asupra talk-show-urilor de noapte, care folosesc echipe de scenariști pentru a scrie glume de actualitate. Telenovelele de zi ar fi următoarele. Multe comedii și drame sunt filmate cu luni de zile înainte, ceea ce le oferă o perioadă mai lungă de timp înainte ca episoadele proaspete să se termine.

Filmele sunt scrise cu cel puțin doi ani înainte, astfel încât lansările pe termen scurt în cinematografe nu ar fi afectate.