Actual

România, locul 3 în Europa Centrală și de Est. Cum contribuie comerțul online la PIB

scăderea PIB-ului
sursa foto arhiva companiei

România se află pe locul 3 în Europa Centrală și de Est în ceea ce privește procentul consolidat de 3,17% din PIB generat din vânzarea online a bunurilor și serviciilor (e-GDP). Această informație provine de la Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO), care a publicat datele din Raportul European E-commerce 2023, elaborat de Ecommerce Europe și EuroCommerce.

La nivel european, România ocupă locul 12 în ceea ce privește contribuția comerțului electronic la PIB.

PIB -ul a crescut, dar tot la coada Europei suntem

Ziua Națională a Comerțului Electronic, instituită prin Legea 144/2020 și marcată la 15 octombrie în fiecare an, are ca scop informarea și conștientizarea privind existența acestui tip de comerț.

Deși procentul din PIB este semnificativ, România se află pe locul 3 în Europa Centrală și de Est, după Polonia și Cehia, în ceea ce privește volumul vânzărilor în cadrul statelor membre ale UE. Sectorul de comerț electronic din România domină piața din Europa de Est, generând aproape 60% din vânzările în regiune, cu o cifră de afaceri estimată la aproximativ 9,95 miliarde de euro pentru anul 2023, dintr-un total de 17,6 miliarde de euro în întreaga regiune.

Raportul European E-commerce 2023 subliniază că 94% dintre cumpărătorii români preferă să comande online de la magazinele românești, în timp ce 21% au comandat și de la magazine străine.

Pe ce dăm banii?

La nivel european, cele mai comandate produse online sunt hainele, încălțămintea și accesoriile vestimentare (68% din produsele comandate online), urmate de cărți, CD-uri, DVD-uri (34%), livrări de la restaurante (30%) și produse cosmetice sau de înfrumusețare (27%).

Institutul Național de Statistică (INS) a efectuat o cercetare asupra prețurilor din mediul online în perioada 2020-2023 și a constatat că acestea au evoluat în general sub rata inflației.

În primăvara anului 2023, s-au observat scăderi semnificative la prețul produselor alimentare în mediul online, cum ar fi laptele și uleiul de floarea soarelui. Alte produse, precum merele, fasolea, untul, pâinea și mălaiul, au înregistrat reduceri de preț în mediul online.

Perspectivele viitorului comerțului electronic vor fi discutate în detaliu pe 18 octombrie, într-un eveniment organizat de Asociația Română a Magazinelor Online, cu ocazia Zilei Naționale a Comerțului Electronic, potrivit Agerpres.