International

San Francisco, conduce tehnologia! Va adopta taxiurile robotizate?

San Francisco, conduce tehnologia! Va adopta taxiurile robotizate?
Sursa foto NPR

San Francisco poate fi capitala simbolică a industriei tehnologice și centrul serviciilor de ultimă generație, cum ar fi inteligența artificială, dar când vine vorba de mașinile care se conduc singure, oficialii orașului sunt clari: nu atât de repede.

Întrebarea se va pune la sfârșitul acestei săptămâni, când o agenție de stat va decide dacă va permite furnizorilor de mașini robotizate Alphabet Inc. (GOOGL.O) Waymo și Cruise de la General Motors să își extindă serviciile contra cost, fără șofer de siguranță, în tot San Francisco, zi și noapte. Votul, amânat deja de două ori, va reprezenta un test timpuriu al modului în care se va reglementa industria tânără, pe fondul respingerii din partea apărătorilor siguranței și al urgenței crescânde din partea tehnologilor.

În ceea ce privește cursele plătite, Cruise este limitată la treimea de nord-vest a orașului, în timp ce Waymo nu poate deocamdată să taxeze deloc cursele. Niciuna dintre ele nu are voie să aibă pasageri în districtul financiar din centrul orașului San Francisco.

Scaunul șoferului, gol

Liderii agențiilor de transport, ai departamentului de pompieri și ai departamentului de planificare din oraș se opun expansiunii rapide, insistând asupra faptului că vehiculele sunt un pericol, deoarece blochează traficul, încurcă serviciile de urgență și conduc neregulamentar. Companiile spun că vehiculele fără pilot sunt mai sigure decât mașinile conduse de oameni. Ambele părți spun că au date care să le susțină afirmațiile. În iunie, de exemplu, Autoritatea de transport din comitatul San Francisco a publicat date care estimează că vehiculele Waymo și Cruise au fost implicate în coliziuni cu răniri raportate la o rată mai mare decât media națională pentru vehiculele conduse de oameni. Autoritățile de reglementare ale statului contestă acest lucru, spunând că datele nu iau în considerare incidentele în care șoferii umani au fost vinovați.

Vehiculele de testare futuriste de la Cruise și Waymo sunt o priveliște obișnuită în unele zone din San Francisco. Împodobite cu senzori care se învârt pe acoperișuri și pe bare de protecție, vehiculele atrag în mod regulat turiști, uimiți de scaunele goale ale șoferilor și de volanele care se învârt singure. De asemenea, acestea au atras atenția pentru modelele lor de conducere uneori imprevizibile, inclusiv o supunere servilă față de limitele de viteză afișate, rute ocolitoare și o tendință de a se opri complet atunci când se confruntă cu obstacole neașteptate. Cruise și Waymo au declarat că au parcurs 3 milioane și, respectiv, 1 milion de mile, fără a avea răniri care să pună în pericol viața sau decese. Un vehicul Waymo a lovit și ucis un câine în luna mai. Votul din 10 august al Comisiei pentru utilități publice din California, care reglementează vehiculele autonome, divizează orașul între tehnologi, lobbyiști și cetățeni care speră că industria în curs de dezvoltare ar putea fi o binecuvântare pentru San Francisco, pe de o parte, iar pe de altă parte, agențiile, apărătorii siguranței și locuitorii se tem că orașul este folosit ca laborator de testare pentru o tehnologie nedovedită. Votul are loc într-un moment critic pentru San Francisco, care se confruntă cu mii de pierderi de locuri de muncă în domeniul tehnologiei, cu firme care părăsesc orașul și cu politicile de lucru de acasă din epoca COVID, care au contribuit la golirea centrului orașului.

Testul, limita

„Operarea robotaxiurilor în SF a devenit un test de turnesol pentru viabilitatea afacerii”, a postat directorul general al Cruise, Kyle Vogt, pe X, site-ul de socializare cunoscut anterior sub numele de Twitter. „Dacă poate funcționa aici, nu există nicio îndoială că poate funcționa cam peste tot.” Cruise și Waymo s-au extins în ultimele luni și în alte orașe, precum Dallas, Miami și Las Vegas, și vor avea nevoie de mai multe teste în funcție de variabile precum vremea de iarnă, ploaia de la volan și căldura sufocantă, pe care San Francisco nu le poate oferi. Companiile și altele, printre care Ford și Tesla, au investit miliarde de dolari în dezvoltarea vehiculelor care se conduc singure, dar nu au reușit încă să se ridice la nivelul promisiunilor mărețe de a uzurpa modurile tradiționale de transport și sunt disperate să găsească un model de afaceri sigur și viabil. Siguranța este principala preocupare a agențiilor din San Francisco – care nu au practic nicio autoritate pentru a reglementa vehiculele autonome și care indică blocajele din trafic și întâlnirile cu serviciile de urgență care sunt puncte de atracție în social media. Vehiculele au fost observate oprindu-se în mijlocul intersecțiilor după ce semafoarele au trecut pe roșu, nereușind să se oprească complet la bordură pentru a lăsa pasagerii să coboare, blocând pistele de biciclete și schimbând brusc benzile sau nerespectând să cedeze trecerea altora, printre alte piedici, potrivit Reuters.

„În timp ce San Francisco speră că, la un moment dat, condusul automatizat va fi mai sigur decât condusul uman, cel puțin, pe baza înregistrărilor de coliziuni disponibile publicului, în cadrul mediului complex de conducere de pe străzile orașului San Francisco, trebuie să concluzionăm că tehnologia este încă în curs de dezvoltare și că nu a atins acest obiectiv”, au scris două agenții locale de transport și comisia de planificare a orașului într-o scrisoare comună adresată CPUC în luna mai.